Autor w „Zaczynaj od dlaczego” pisze, że istnieje schemat, który znają i stosują w swojej komunikacji wszyscy wielcy i inspirujący przywódcy oraz wszystkie wielkie organizacje tego świata. Wszyscy oni myślą, działają i komunikują się w ten sam sposób. I jest to sposób zupełnie odmienny od każdego innego.
Złoty krąg, czyli CO ? JAK ? DLACZEGO ?
Sposób w jaki większość z nas myśli, działa i komunikuje się jest z zewnątrz do wewnątrz. Zaczynamy więc od CO. Gdy najpierw mówimy CO, ludzie są w stanie przyjąć i zrozumieć wiele nawet skomplikowanych informacji zawierających mnóstwo faktów, opisów i liczb, ale to nie wpływa na ich zachowanie.
Lecz inspirujący liderzy i inspirujące organizacje, niezależnie od wielkości, niezależnie od branży, myślą, działają i komunikują się z wewnątrz na zewnątrz. Zaczynają więc od DLACZEGO. Gdy przekaz biegnie od środka na zewnątrz, to jest on skierowany wprost do tej części mózgu, która kontroluje zachowanie i odpowiada za podejmowanie decyzji, a obszary zewnętrzne pozwalają tylko zracjonalizować te decyzje.
Cała siła tkwi więc w hierarchii przekazu. Wystarczy odwrócić kolejność podawanych informacji, aby wpłynąć na ludzkie zachowanie. Ta niewielka myśl wyjaśnia dlaczego niektóre organizacje i niektórzy przywódcy są w stanie inspirować, podczas gdy inni nie są.
Simon Sinek opisuje, że reguła DLACZEGO zakorzeniona jest w ewolucji ludzkich zachowań. Ma więc podłoże czysto biologiczne i opiera się na budowie ludzkiego mózgu. Nasz najnowszy mózg (kora nowa), czyli część zewnętrzna mózgu jest odpowiedzialna za mowę, myślenie racjonalne i analityczne i odpowiada poziomowi CO.
Środkowe dwie części są naszym prastarym mózgiem limbicznym. Odpowiadają one poziomowi JAK i DLACZEGO. To właśnie nasz mózg limbiczny jest odpowiedzialny za nasze uczucia, takie jak zaufanie i lojalność. Odpowiada również za wszystkie ludzkie zachowania i podejmowane decyzje. Aby jednak rozpoczynanie od DLACZEGO dało pożądany efekt, nasze przekonania muszą się pokrywać z przekonaniami osoby lub firmy, która mówi DLACZEGO.
Inspiracja czy manipulacja ?
Autor „Zaczynaj od dlaczego” pisze również o manipulacji. Jest on zdania, że manipulacja podobnie jak inspiracja wpływa na ludzkie zachowania. Z tą różnicą, że manipulacja nie buduje lojalności. Manipulacja jest więc skuteczna, ale daje jedynie krótkoterminowe korzyści.
Głównym przesłaniem książki „Zaczynaj od dlaczego” jest to, że jeśli mówisz o tym, w co wierzysz, to przyciągasz do siebie tych, którzy wierzą w to, w co Ty wierzysz. A to co robisz po prostu odzwierciedla to, w co wierzysz. Autor co jakiś czas przytacza myśl, że ludzie nie chcą kupować tego CO robisz. Ludzie kupują to DLACZEGO to robisz.
Poza teorią książkę wzbogacają liczne przykłady firm i osób, która zaczynały od DLACZEGO. Są tam m.in. przykłady firmy Apple, Southwest Airlines czy też braci Wright. Polecam Ci książkę „Zaczynaj od dlaczego” z pełnym przekonaniem. Mam nadzieję, że znajdziesz w niej coś odkrywczego i że dzięki niej zaczniesz inspirować innych :)