To, że Facebook kusi, jest jak najbardziej zrozumiałe. Liczby mówią same za siebie – konto na tym modnym portalu ma już ponad 7 milionów Polaków. I galopująco wzrasta liczba reklamujących się na nim firm, marek i usług, a co za tym idzie – wydatków na działania social media. Nie wszyscy jednak fundusze na zatrudnienie dobrej agencji social media mają, więc albo zatrudnia się wówczas najtańszą, albo - „zrób to sam”. Co zwykle nie wychodzi najlepiej. Powstają wtedy właśnie nieprzemyślane, niekompletne strony firmowe na facebooku, które bardzo szkodzą wizerunkowi firmy, a przy dużym szczęściu – nie dają nic. Tak jakby ich właściciel kierował się zasadą „aby było”. A o resztę się nie dba – ani o strategię, ani o komunikację z fanami. Co jest grzechem niewybaczalnym.
Eksperci mówią jasno – strona firmowa na facebooku to dzisiaj konieczność. Ale chcąc dobrej jakości i sukcesów trzeba słono zapłacić, a nie każdego na to stać, szczególnie w dobie kryzysu. Jakie są koszta? Cena stworzenia prostej kampanii na facebooku i jej miesięcznego utrzymania to około 1000 złotych. Te bardziej skomplikowane, długofalowe kampanie, które projektują największe agencje dla dużych firm mogą kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. Jednak nie każda agencja, która każe sobie dużo płacić za kampanie na facebooku niekoniecznie ma na uwadze nasze dobro. Wybór agencji to ważna decyzja.
Dlatego warto zapoznać się i poczytać o sposobach kreowania kampanii na facebooku, aby wiedzieć z kim mamy do czynienia, kiedy taka oferta jest nam proponowana. Nie musimy znać szczegółów, ale warto dysponować przynajmniej podstawową wiedzą aby rozpoznać profesjonalistę i odrzucić oszusta. Dobra agencja zawsze będzie miała na uwadze specyfikę naszej firmy i podejmie najbardziej optymalne działania promocyjne. Czyli takie, w przypadku których efekty będą wprost proporcjonalne do zainwestowanych kosztów. Często jednak o tej ważnej zasadzie zapominają i agencje i sami klienci, którzy chcąc za wszelką cenę zaistnieć na facebooku aby „być trendy”, przeznaczają na to koszty pieniężne zupełnie nieadekwatne do efektów.
Dlatego każda firma powinna otrząsnąć się z „szału facebooka” i pamiętać, że budżet przeznaczony na reklamę na tym portalu powinien być tak samo przemyślany i dokładnie rozplanowany, jak w przypadku reklamy w tradycyjnych mediach – gazecie, telewizji itp. Błędem jest także zbyt duża wiara w facebooka – chociaż wielu się tak wydaje, nie ma on mocy cudotwórczej i nie gwarantuje sukcesu, szczególnie natychmiastowego. Służy on bardziej budowaniu wizerunku niż bezpośredniego przełożenia się na konkretną sprzedaż. O ile duże firmy dysponujące większym budżetem na eksperymenty z tym portalem z pewnością mogą sobie pozwolić, o tyle przeznaczenie całego budżetu na „moc sprawdzą” facebooka przez małą firmę może być niestety prostą drogą do bankructwa.
Podsumowując – rzeczywiście konto na facebooku może mieć każda firma, jednak musi mądrze zarządzać swoim budżetem, aby kampania się opłaciła. Niewielkie firmy, które mają mało pieniędzy na kampanie też mają swoją szansę i mogą stworzyć może i prostą, ale za to konsekwentną i na bieżąco monitorowaną komunikację z klientem na facebooku, która wizerunkowo na pewno opłaci się dla rozpoznawalności firmy i pozytywnych emocji względem niej. Dobre starania doceni każdy fan i z pewnością nas „polubi”.