Co jest prawdziwym działaniem social media, a co już zwykłym spamowaniem? Gdzie jest granica?
Oprócz szeroko zakrojonych kampanii social media na Facebooku, Twitterze czy innych portalach społecznościowych, popularne jest także dodawanie linków promujących produkt lub usługę w różnych innych miejscach w sieci. Jednym z najpopularniejszych polskich serwisów, do których dodawana jest ogromna ilość linków jest powszechnie znany wykop.pl. Wykop jest lubiany wśród użytkowników internetu i kojarzony jako miejsce, w którym znaleźć można wiele informacji, ciekawostek, pomysłów, śmiesznych akcji czy humorystycznych filmików. Odpowiednikiem naszego wykopu jest popularny w USA Digg.com.
Jednym z najpopularniejszych sposobów zdobywania „ruchu” na stronach czy też pozyskiwania fanów dla portali społecznościowych jest umieszczanie znalezionych lub własnych treści, które poruszają najbardziej aktualne – chwytliwe, kontrowersyjne lub zabawne – tematy. Dodaną treść należy oczywiście opatrzyć odpowiednim tytułem, aby została zauważona. Kluczowa jest ponadto kwestia stworzenia dobrego i wytłumaczalnego powiązania pomiędzy zamieszczoną treścią a tematyką naszej strony, fanpage'a czy też prowadzonego bloga. Nierzetelni pseudo-pozycjonerzy często niestety zamieszczają na Digg.com czy Wykop.pl treści, które nie są wcale lub bardzo luźno powiązane z page-landingami, do których się odnoszą. W ten właśnie sposób spamerzy zaśmiecają sferę internetu sprawiając, że tracimy zaufanie do rzetelności pewnych serwisów.
Nie do końca sprawiedliwymi metodami, które są coraz częściej wykorzystywane jest kupowanie głosów oraz ich wymiana. Metody te są szczególnie niesprawiedliwe dla każdej dobrej agencji social media. Zatrudniani przez nią specjaliści wkładają dużo pracy w projekt i wprowadzenie w życie kampanii opierających się o długofalowe pozyskiwanie fanów w oparciu o uczciwe, etyczne metody, a nie ich „kupując”.
Nieetyczne metody reklamy w internecie przybierają także bardziej „techniczne” lub wyrafinowane metody. Jak choćby stosowanie na portalach społecznościowych odpowiednich skryptów, które „podbijają” pozycje danego znaleziska. Takie techniki miały miejsce właśnie na serwisie Digg.com. Jeden z użytkowników utworzył sobie kilka kont, aby następnie za pomocą utworzonego przez niego narzędzia masowo dodawać raporty spamujące treści, które znajdowały się na czele listy danego serwisu. To jeszcze nie wszystko – nawet po usunięciu zamieszczonej treści (a następowało to wówczas, gdy dostała 7 głosów negatywnych), spamujący program promował losowo wybrane treści o najmniejszej ilości głosów.
Tworzenie wielu kont, kupowanie fanów czy masowe spamowanie są jednymi z wielu nieetycznych metod, których nie stosuje żadna rzetelna i sprawdzona agencja marketingu internetowego czy social media. Jednak sfera internetu na swoje nieszczęście żywi się i tymi niesprawiedliwymi środkami i dlatego każdy klient, który chce wypromować w internecie swój produkt, markę czy usługę powinien żądać jak najdokładniejszego przedstawienia metod, jakimi dana agencja się posługuje.