Obecnie, w jednym okienku, składamy wniosek EDG-1, który zawiera informacje wysyłane do ZUS-u, US-u i GUS-u. Dzięki temu nie musimy udawać się do tego ostatniego po REGON. Czy to jednak plus? Wcześniej, gdy trzeba się było o niego starać indywidualnie, można go było otrzymać praktycznie od ręki. Teraz trzeba czasem czekać i miesiąc, w zależności od miasta.
Gdy już załatwimy formalności w Urzędzie Miejskim, powinniśmy się udać, najpóźniej trzy dni przed rozpoczęciem działalności do Urzędu Skarbowego ustalić formę opodatkowania i określenie, czy będzie się VAT-owcem. Jeśli panie będą miłe, można to załatwić bardzo szybko. Kolejnym krokiem jest wizyta w ZUS-ie, nie później niż tydzień po otwarciu firmy, gdzie ustala się wszelkie formalności związane z ubezpieczeniem zdrowotnym i społecznym. Potem musimy się tam zgłosić na początku pierwszego miesiąca prowadzonej działalności, aby wypełnić pierwszy druk ZUS DRA.
I to powinno zamknąć zakładanie firmy. Potem pozostaje ewentualne stworzenie pieczątki (które nie jest obowiązkowe, ale zalecane), a także założenie rachunku firmowego, które również nie jest obowiązkowe, jeśli nie przekroczy się pewnej kwoty obrotu. Warto w tym miejscu zauważyć, że często konta firmowe są droższe, niż osobiste, więc należy tę decyzję dokładnie przemyśleć.
Należy również ustalić, co będzie siedzibą firmy. Czy będzie to dom, wirtualne biuro, czy wynajęte pomieszczenie. Wybór zależy od formy prowadzonej działalności. Jeśli biznes prowadzi się bezpośrednio sprzedając towary, poza sklepem, dobrze mieć miejsce na wszelkie formalności z kontrahentami. Jeśli jednak prowadzi się biznes internetowy, wirtualne biuro i dom będą dobrym rozwiązaniem. W tym miejscu należy jednak zwrócić uwagę na problemy z mobilizacją, gdy pójście do pracy wiąże się ze wstaniem z łóżka i podejściem do komputera. Dobrą alternatywą w tej sytuacji jest zagospodarowanie w domu osobnego pomieszczenia na biuro. To stwarza dla nas pozory, że wychodzi się do pracy.
Prowadzenie firmy, gdy już się wszystko zrozumie, na przykład mechanizmy urzędów, nie jest trudne. Wszelkie kwestie finansowe zaleca się zlecić księgowej lub wybrać odpowiednie biuro rachunkowe.