Popularność portali społecznościowych takich jak Facebook czy nasza-klasa zaskakuje, a niekiedy wręcz zadziwia. Rozwijają się one w niesamowitym tempie. O ile jeszcze kilka lat temu trudno było sobie wyobrazić jak wielki rozgłos zyskają, o tyle dziś kilkunasto, kilkudziesięciomilionowe liczby korzystających z nich użytkowników szokują. Treści wartościowe, ciekawe sprawiają, że nie można oderwać się od ekranu komputera. Dodatkowym uatrakcyjnieniem są aplikacje o charakterze rozrywkowym, możliwość oglądania interesujących zdjęć czy filmów wideo. Magia świata, w którym możemy spotkać się ze znajomym, wymieniać poglądy, nawiązywać nowe znajomość wciąga do takiego stopnia, że przeciętny użytkownik jest w stanie spędzić w serwisie tego typu nawet do 6 godzin dziennie.
Tak wielkie powodzenie portali społecznościowych szybko przywiodło na myśl, by wykorzystać ich potencjał w działalności promocyjnej i sprzedażowej. Social Media Marketing rozwija się dzisiaj niemal tak prężnie jak same serwisy społecznościowe. Obok portali społecznościowych, wykorzystuje takie kanały komunikacji jak blogi, mikroblogi, fora, wiki, a więc te miejsca w Internecie, gdzie użytkownicy wykazują się największą aktywnością. Mechanizmy Social Media Marketingu pozwalają w prosty sposób dotrzeć do potencjalnych klientów. Wystarczy dobra znajomość Internetu, by trafić do grup docelowych kampanii marketingowych, gdyż są one już skupione w konkretnych serwisach. Odpowiednie techniki przekazu adekwatne do oczekiwań użytkowników, angażują, wciągają do dialogu z promowaną firmą, a tym samym pozyskują klientów. Bardzo popularne techniki, do których należą m.in.: Fan Page, Social Ads, Engagement Ads cieszą się dużym powodzeniem – ich stosowanie nieodzownie wiąże się z sukcesem reklamowym.
Trudno pomyśleć dziś o kampanii marketingowej, która nie dostrzegałaby potencjału Internetu, a co za tym idzie, możliwości przekazu z wykorzystaniem serwisów społecznościowych. Obecnie aż 86% strategii promocyjnych planowanych jest właśnie w ten sposób.