Lotnisko Goleniów od kilku lat cieszy się nową wieżą kontroli lotów. Mierzy ona ponad 36 m, i w 2005 roku kosztowała 12 mln zł i jest jedną z najnowocześniejszych wierzy w Polsce

Data dodania: 2009-03-05

Wyświetleń: 2311

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Lotnisko Goleniów od kilku lat cieszy się nową wieżą kontroli lotów. Mierzy ona ponad 36 m, i w 2005 roku kosztowała 12 mln zł i jest jedną z najnowocześniejszych wierzy w Polsce. Jeszcze pare lat temu, port lotniczy Goleniów korzystał z ośmiometrowej, mobilnej wierzy, którą po otrzymaniu dokumentów z Urzędu Lotnictwa Cywilnego dla nowej wieży i przeniesieniu do niej kontroli – musieli pożegnac.
Nabytek goleniowskiego portu jest niezwykły. Mierzy 36,6 m, czyli dziewięć pięter. Na tej wysokości zlokalizowane są najważniejsze urządzenia jak informuje architekt, który zaprojektował całe lotnisko. Pomysł na tę wieżę ma zalążki morskie: kompleks terminali ma kształt statku, wieża miała zaś symbolizować kapitanat portu morskiego. Cały projekt charakteryzuje ma nasz piękny szczeciński region – który zainspirował architekta.


Kiedy rozpoczęto budowę wierzy, samo wyposażenie w sprzęt do kontroli lotów było warte 1,5 mln euro. Wszystko sfinansowało przedsiębiorstwo Porty Lotnicze. Dzięki niej można bezpiecznie doprowadzic samolot do lądowania lub przeprowadzic go przez przestrzeń powietrzną nad portem lotniczym.

Podczas uroczystego oddania do użytku nowej wierzy, wielu z byłych pracowników lotniska Goleniów, z radością ale również i z zazdrością oglądało nowoczesne urządzenia. Wśród nich był były, obecnie na emeryturze kierownik starej wierzy kontroli lotów Pan Czesław Ficek.

Jak wspominają byli pracownicy, którzy mieli przyjemnośc pracowac jeszcze w starej wojskowej wierzy, były czasy kiedy gorącą herbatę parzyli, żeby się ogrzać. W tej małej dotychczasowej, mobilnej - podobnie. Ciasnota straszna. Podstawowe urządzenia były jednak wszędzie: wskaźniki pogody, radiostacje. Ale o podglądzie radarowym to mogli tylko pomarzyć.

Loty kontrolowane były za pomocą uproszczonych procedur czasowych. Poprzez kontakt z pilotami, kontrolę czasu i wysokości. Gdy w jakimś miejscu był samolot, to musiał upłynąć odpowiedni czas, by mógł się tam pojawić kolejny. Teraz przy zastosowaniu radarów tę procedurę także się zachowuje. Jednak mimo wszystko łatwiej jest kontrolowac położenie
Samolotów.

Obecnie wierza spisuje się doskonale. W chwili jej otwarcia twierdzono, że lotnisko ma mało przylotów na tak profesjonaly sprzęt. Dzisiaj port lotniczy Goleniów ma wieżę, która z biegiem lat umożliwiła szybszy rozwój i co za tym idzie sposób na zwiększenie ruchu. Jak wspominaliśmy w poprzednich aktualnościach Lotnisko Goleniów znalazło się wśród ośmiu lotnisk, które wesprze Komisja Europejska w ramach pomocy publicznej. Z 95 mln zł, które zainwestuje nasz port, połowę wyłoży Bruksela.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena