Sklepy internetowe to ostatnio bardzo modny temat. Jednak nie samym e-commerce człowiek żyje, a serwisy firmowe i ich użyteczność to także interesujący temat. W kilku najbliższych tekstach pisać będę o firmowych witrynach mając na uwadze głównie serwisy tworzone dla średnich i dużych firm. Niemniej wskazówki i przestrogi mogą też znaleźć zastosowanie w przypadku stron małych firm.
Zacząć należy od najważniejszego pytania: po co tworzyć serwis firmowy? Czy w obecnych czasach rosnącej świadomości przydatności internetu w biznesie jest to pytanie bezcelowe? Wręcz przeciwnie. Im więcej firm pragnie posiadać własne strony, tym więcej powstaje stron tworzonych bez wyraźnego celu. A im większe środki inwestuje się w takie przedsięwzięcie, tym pytanie o cele strony jest ważniejsze! Koszty nowoczesnych serwisów dla średnich i dużych firm idą często w grube dziesiątki tysięcy złotych. Jeśli firma nie posiada odpowiedzi na przytoczone tu pytanie, to pieniądze mogą zostać wydane nie najlepiej lub - mówiąc krótko - zmarnowane.
Jeżeli jesteś dyrektorem/menadżerem/szefem to musisz dokładnie przeanalizować powody uruchamiania serwisu. Jeżeli takich powodów nie ma, to firmie często wystarczy prosta wizytówka warta kilkaset złotych.
Poniżej lista kilku możliwych celów mogących towarzyszyć uruchomieniu serwisu wraz z kilkoma sposobami na osiągnięcie każdego z nich (pomijam tutaj sprzedaż przez sklep internetowy, bo to całkiem inny temat):
* Pozyskiwanie klientów detalicznych i B2B: przejrzysta oferta produktów ze szczegółowymi informacjami i dokładnymi zdjęciami, możliwość szybkiego kontaktu.
* Utrzymanie obecnych klientów: publikowanie instrukcji obsługi i poradników do pobrania, treści eksperckie, tworzenie społeczności.
* Budowanie wizerunku będącego szerszą strategią pozycjonowania marki: serwis lub mini-serwisy skupiające się na zaletach produktów, elementy interaktywnej rozrywki, filmy wideo.
* Wsparcie inwestorów: aktualne notowania giełdowe, wszystkie potrzebne informacje, ważne aktualności.
* Pozyskanie informacji przydatnych przy tworzeniu nowych produktów: ankiety dla użytkowników, losowania prezentów za podzielenie się opiniami, forum dyskusyjne, zbieranie profilów klientów.
Proponuję dokładnie przyjrzeć się powyższemu schematowi. Najpierw cel - potem działania. Myślenie w kategorii działań zamiast celów może zaprowadzić firmę w ślepą uliczkę, gdzie firmowy serwis nie odzwierciedla realnych potrzeb przedsiębiorstwa. Publikowanie aktualnych informacji to działanie, a nie cel. Jest sensowne wtedy, gdy sprzyja celowi.