Nauka pisania przez naśladowanie
Po pierwsze, ważne jest, aby dzieci uczyły się poprzez naśladownictwo i imitację. Można zacząć od pokazywania im, jak pisać litery i cyfry, a następnie pozwalać im na naśladowanie tych liter i cyfr na kartce papieru. W miarę jak dzieci rosną i nabierają więcej wprawy w pisaniu, można im pomagać w zrozumieniu różnic między literami i cyframi i jak je rozróżniać. Dzieci można uczyć pisania także poprzez naśladowanie tekstów, które już istnieją. Można zacząć od prostej literatury dla dzieci, takiej jak komiksy i bajki, a następnie stopniowo wprowadzać bardziej skomplikowane teksty, takie jak książki dla młodszych dzieci. To pomaga dzieciom zrozumieć, jak pisane słowa tworzą historie i jak tworzyć własne, proste teksty.
Nauka pisania przez zabawę
Po drugie, ważne jest, aby dzieci uczyły się pisania poprzez zabawę i ćwiczenia praktyczne. Można wykorzystać gry i zabawy związane z pisaniem, takie jak tworzenie prostych zdań i słów, lub korzystać z akcesoriów plastycznych pobudzających kreatywność, takich jak kredki, farby i klej. Warto zachęcać dzieci do tworzenia własnych opowieści i prac plastycznych, w których pisanie będzie jednym z głównych elementów. Poza wytworami własnymi i tym, co wymyślą dzieci, można zastosować też gotowe materiały dydaktyczne takie jak karty pracy ułatwiające naukę czytania i pisania. Dostępne są online na stronach takich jak https://childdevelop.pl/worksheets/tag-propdrukliter-read-sortpop-write/ - wystarczy je pobrać, wydrukować i rozdać dzieciom, aby mogły poćwiczyć pisanie na lekcji, w trakcie zajęć dodatkowych albo podczas zabawy z rodzicami w domu.
Nauka pisania w atmosferze pochwał
Po trzecie, ważne jest, aby dzieci uczyły się pisania w atmosferze wsparcia i pochwał. Rodzice i nauczyciele zobowiązania są nie tylko do tego, żeby przekazać niezbędną wiedzę najmłodszym – zarówno w teorii, jak w praktyce – ale również do tego, żeby wzmacniać w dzieciach poczucie własnej wartości i motywować do dalszego doskonalenia umiejętności. W tym celu niezbędne jest stosowanie pochwał i wspieranie w pokonywaniu trudności mogących pojawić się na każdym z etapów nauczania pisania. Jeśli uczeń dostanie wsparcie, będzie miał poczucie, że może osiągnąć wszystko i żadne z zadań nie będzie dla niego przeszkodą.