Polski przemysł motoryzacyjny ma długą historię w produkcji zagranicznych modeli. Jeszcze przed wojną nad Wisłą montowano Fiaty, Chevrolety i Ople. Jakie modele montuje się obecnie?

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Data dodania: 2020-08-25

Wyświetleń: 172

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Samochody made in Poland. Te zagraniczne modele osobowe są produkowane w naszym kraju

Po tym wstępie nie trudno zgadnąć, że najdłuższą tradycję w naszym kraju ma produkcja Fiatów. Przed wojną w Warszawie montowano modele 508, 518 i 524. Po wojnie pojawił się model 126, którego produkcja wiązała się z postawieniem całej fabryki w Tychach (produkcja w latach 1975-1991; w fabryce w Bielsku-Białej małe Fiaty produkowano w latach 1973-2000). W 1991 roku tyska fabryka przeszła na produkcję kolejnego małego auta miejskiego - tym razem Fiata Cinquecento. Do 1998 roku wyprodukowano w Polsce 1 164 525 egzemplarzy tego modelu. 

Początek produkcji Fiata Cinquecento to także okres przemian właścicielkskich, w ramach których Fabrykę Samochodów Małolitrażowych srywatyzowano i większość udziałów sprzedano koncernowi Fiat Auto. Kolejne modele, które były montowane w tyskiej fabryce to Fiat Seicento (1998-2010). Od 2003 roku z taśmy produkcyjnej zjeżdzały także Fiaty Panda II generacji (produkcja do 2012 roku; ulokowana była tylko w Polsce). Dość logicznym posunięciem było powierzenie tyskiej fabryce produkcji innych modeli powstałych na płycie podłogowej Pandy II. I tak od 2007 roku na Śląsku powstaje Fiat 500 a w latach 2008-2016 powstawał także Ford Ka. W tym roku natomiast powinna się zakończyć produkcja Lancii Ypsilon, produkowanej od 2011 roku. O ile Ford Ka oraz Fiat Panda jest modelem występującym dość często wśród samochodów używanych, to Lancia Ypsilon jest wyjątkiem - od 2017 roku całość polskiej produkcji tego modelu trafia na rynek włoski.

Pozostając na Śląsku, przenosimy się nieco na północ do Gliwic. Historia przemysłu motoryzacyjnego jest tu krótsza niż w Tychach, bo sięga zaledwie 1998 roku, gdy uruchomiono w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej fabrykę Opla, aktualnie zarządzaną przez Opel Manufacturing Poland . Pierwszym modelem produkowanym przez nią był Opel Astra I Classic. I zapoczątkował on długą serię kolejnych generacji tego modelu, które również powstawały w Polsce: Opel Astra G (w latach 2003-2009), H (2007-2014), J (od 2009 do 2018 roku) i K (od 2018 roku).  W Gliwicach powstawał też: Opel Agila I (bliźniaczy model Suzuki Wagon R+) oraz Opel Zafira pierwszej i drugiej generacji (w latach 2005-2010).

Swoje inwestycje w Polsce poczynił także Volkswagen, który stworzył spółkę joint-venture wraz z Fabryką Samochodów Rolniczych w Poznaniu. Główna działalność poznańskiej fabryki Volkswagena to montaż samochodów użytkowych, jednak również okresowo montowano w niej samochody osobowe. Tego typu produkcja przypada na okres sprzed wejścia Polski do Unii Europejskiej i przystąpienia do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - ze względów na cła bardziej opłacało się montować samochody na miejscu niż sprowadzać gotowe z zagranicy. W ten sposób w Poznaniu montowano modele takie jak: Audi A6 (w latach 1997-2000), Seat Kordoba (1996-1999), Volkswagen Passat (1997-2001), Volkswagen Polo (1996-1999), Skoda Fabia (2000-2002), Skoda Octavia (1997-2002).

Opisując produkcję zagranicznych modeli w Polsce oczywiście nie sposób pominąć warszawskiej FSO, która w swojej historii zaliczyła krótki epizod w ramach grupy Daewoo, zakończony upadkiem tego koncernu. Daewoo-FSO na warszawskim Żeraniu prowadził montaż Daewoo Tico, Espero i Legnza. Produkowano natomiast modele takie jak Daewoo Nubira, Lanos i Matiz. Po bankructwie Daewoo w 2004 roku wycofało się z Polski, a jego miejsce zajął ukraiński koncern AwtoZAZ. W ramach współpracy licencyjnej Ukraińców i General Motors na Żeraniu uruchomiono produkcję modelu Chevrolet Aveo (lata 2006-2009). 

Licencja: Copyright - zastrzeżona