Live streaming zyskuje coraz większą popularność, dzieje się tak w dużej mierze ze sprawą popularyzacji narzędzi umożliwiających tworzenie transmisji online również zwykłym użytkownikom Internetu. Obecnie wystarczą kamera wideo i konto na portalu YouTube lub Facebook, aby przygotować własny stream. To właśnie ta łatwość tworzenia transmisji online sprawia, że biznes decyduje się coraz częściej na wykorzystanie tego kanału komunikacji w promocji swojej działalności.
Niestety wraz z popularyzacją technologii rodzą się nowe problemy. Łatwość tworzenia live streamingu na YouTube zachęca część użytkowników do nielegalnego i darmowego udostępniania płatnych transmisji live. Po drugie – użytkownicy (widzowie) od komercyjnych live streamingów zaczynają wymagać więcej niż od darmowych transmisji przygotowanych przez osoby prywatne. W końcu muszą za nie także w części płacić.
Live streaming w biznesie, kulturze i sporcie
Obecnie live streaming jest szeroko wykorzystywany do komunikacji wewnątrzfirmowej, szkolenia pracowników oraz potencjalnych klientów, a także transmitowania wydarzeń sportowych i kulturalnych. Zadaniem transmisji online jest skrócenie dystansu, co ułatwia uczestniczenie w eventach oraz pomaga sprawnie zarządzać firmą.
Pozytywnym aspektem tworzenia transmisji internetowych jest przede wszystkim możliwość komfortowego uczestniczenia w wydarzeniu lub spotkaniu. Uczestnik nie musi zmieniać swoich planów, aby pojawić się w wyznaczonym miejscu. Może swobodnie wziąć udział w evencie przy użyciu komputera czy urządzenia mobilnego. Tego typu rozwiązania pozwalają odbywać codzienne spotkania biznesowe pomimo dużej odległości, jaka dzieli współpracowników. Umożliwia także wygodną konsumpcję wydarzeń kulturalnych lub sportowych z każdego miejsca na świecie.
Pionierzy w swoich dziedzinach
Niewątpliwym pionierem wykorzystania technologii live streamingu jest sport. To konfrontacja Sztuk Walki od 2012 roku transmituje swoje gale wyłącznie w Internecie w systemie pay per view. Nie można jednak stwierdzić, że wydarzenia kulturalne pozostają w tyle.
Przykładem wykorzystania transmisji online może być Męskie Granie, którego finałowy koncert w Żywcu od 2013 roku dostępny jest w każdym miejscu w kraju dzięki transmisji internetowej. Natomiast TheMuBa uczynił live streaming podstawą swojego biznesu, stając się pierwszym w Polsce internetowych teatrem. W projekcie przygotowanym przez Borysa Szyca, Marka Maślankę i Jarosława Kuźniara oprócz spektakli będzie można zobaczyć transmisje z koncertów muzyki poważnej i baletu.
Bezpieczeństwo narzędzi do live streamingu
Bez względu na to, czy transmisja online prowadzona jest na potrzeby wydarzenia komercyjnego czy jako forma komunikacji wewnątrzfirmowej, ważne jest jej bezpieczeństwo. Jeżeli informacje z live streamingu zostaną udostępnione nieodpowiednim osobom, to firma może utracić kontrolę nad tajemnicą przedsiębiorstwa lub utracić zysk z płatnego dostępu do transmisji. W obu przypadkach straty mogą być ogromne.
Z tego powodu ważne jest to, aby korzystać z firm, które na bieżąco kontrolują sygnał i blokują dostęp użytkownikom, którzy nielegalnie udostępniają stream.
Prosty sposób rejestracji i dobre łącze
Live streaming zastępuje w pewnym stopniu telewizję, dlatego coraz częściej organizatorzy zarabiają nie tylko na płatnym dostępie, ale także na reklamach. Aby możliwe było czerpanie zysków z powyższych źródeł, ważne jest zachęcenie użytkowników do wzięcia udziału w wydarzeniu. Ci natomiast oczekują, że proces rejestracji będzie szybki. Najlepiej więc zdecydować się na indywidualnym player, w którym rejestracja zostanie skrócona do minimum.
To jednak nie wszystko, ponieważ niska jakość transmisji może zniechęcić do jej dalszego oglądania, a brak atrakcyjnych rozwiązań wizualnych (grafik renderowanych w czasie rzeczywistym czy animacji) może szybko znudzić odbiorcę. Z tego powodu coraz częstszym problemem dla organizatorów jest transfer. Jeżeli zainteresowanie danym streamem przerośnie oczekiwania, może okazać się, że część użytkowników nie będzie w stanie oglądać transmisji w zadowalającej jakości lub zwyczajnie live streaming będzie się zawieszał. Z tego powodu tak ważne jest elastyczne łącze, którym można zarządzać i dostosować je do potrzeb.
Jaką firmę wybrać?
Podejmując decyzję o współpracy z firmą zajmującą się świadczeniem usług z zakresu organizacji live streamingu należy zwrócić uwagę na kilka aspektów. Przede wszystkim, planując swój biznes najlepiej od razu wybrać takiego usługodawcę, który jest w stanie świadczyć kompleksowe usługi. Chodzi tutaj o posiadany sprzęt, zatrudnionych specjalistów, oprogramowanie oraz doświadczenie. Z pewnością transmisja online dla setek osób różni się od tej, w której uczestniczą setki tysięcy, stąd warto sprawdzić, jakie przedsięwzięcia organizowała firma. W końcu to od niej współzależy jakość transmisji, którą zobaczą odbiorcy live streamingu.