Najoględniej rzecz biorąc coaching skierowany jest do osób, które uważają że nie do końca wykorzystują swój potencjał lub czują, że potrzebna jest im zmiana, a nie są w stanie, niejako sami z siebie, ocenić własnej sytuacji i wybrać optymalną strategię działania. Mówiąc kolokwialnie, czują się nieco zagubieni. Wiedzą jednak, że chcą coś odmienić.
W praktyce coaching polega na rozmowie. Wykwalifikowanego coacha z klientem, którym jest osoba poszukująca zmiany. Następuje kilka, bądź kilkanaście spotkań zwanych sesjami, podczas których wspólnymi siłami rozmówcy próbują dojść do konstruktywnych wniosków. Co jest bardzo ważne i godne podkreślenia, osoba poddająca się coachingowi ma zyskać lepszą samoświadomość i samodzielnie dokonać zmiany. Nie chodzi więc o prowadzenie kogoś za rękę, imputowanie mu „jedynie słusznych” prawd życiowych czy rozwiązań, a raczej pokazanie spraw z innej perspektywy, z której widać inaczej, a przez to niejednokrotnie lepiej. Zadanie mądrego, dobrego coacha jest takie zadawanie pytań, by osobę poddawaną coachingowi naprowadzić na najlepsze rozwiązania i pomóc jej przez to osiągnąć pożądane cele.
Rodzaje coachingu
Coaching niejedno ma imię. Najczęściej bywa odnoszony do spraw zawodowych, planowania kariery i dalszego rozwoju. Jest metodą na rozwój pracowników. Mamy też jednak coaching skupiający się na sprawach osobistych i poprawie relacji z najbliższymi. Tak zwany life coaching. Jest to pojęcie dość szerokie, pod którym oprócz relacji z bliskimi kryją się takie sprawy jak życiowe plany, kondycja zdrowotna, zwiekszenie kreatywności czy deficyty uwagi. Pomoc w rozwiązaniu tych problemów ma przyczynić się do poprawienia jakości życia. Inną forma coachingu jest diet coaching, będący próbą ustalenia właściwego stylu żywienia, prowadzącego do poprawy sylwetki, a co za tym idzie lepszego samopoczucia. To tylko kilka przykładów, lista jest szeroka i w zasadzie cały czas się powiększa. Spotkać już można nawet coaching yogi. Generalne zasady pracy coacha pozostaję jednak takie same, zmienia się tylko dobór narzędzi i metod. W każdym jednak wypadku chodzi o lepsze zdefiniowanie celów i potrzeb w danym obszarze.