Rozwój technologiczny dotyka każdego aspektu ludzkiego życia, co jest zdecydowanie pozytywną zmianą w codziennej egzystencji. Przed udoskonaleniem nie uchroniły się nawet maszyny służące do przewożenia innych urządzeń o niemałych gabarytach i wadze.

Data dodania: 2014-09-29

Wyświetleń: 1334

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Różnice między lawetami a autolawetami

Mowa tu oczywiście o konstrukcjach takich jak lawety i autolawety, chociaż trzeba przyznać, że niewiele osób rozumie zasadniczą różnicę występującą między nimi. Znaczna większość postrzega oba te urządzenia przewozowe jak jedność, jako określenia dla tego samego narzędzia, będące tym samym synonimami. Nic bardziej mylnego. Chociaż i laweta, i autolaweta służą do przewozu pojazdów i maszyn i mogą być używane przez firmy oferujące usługi z zakresu pomocy drogowej, to trzeba zwrócić uwagę na zasadniczą różnicę w budowie, a tym samym w funkcjonalności i bezpieczeństwie tych dwóch przyrządów. Zacznijmy od tego, że w pierwszej kolejności na światowym rynku pojawiły się lawety. Już one były w zasadzie udoskonaleniem wcześniejszych wynalazków, tak dobrze znanych nam ze wsi i czasów starożytnych oraz średniowiecznych – wozów. Pierwotnie wozy służyły, co prawda, do przewozu towarów znacznie mniejszych i lżejszych (chociaż, czy wóz maksymalnie zapakowany burakami czy innymi plonami nie jest równie ciężki, co laweta z samochodem osobowym?), jednakowoż taka jest kwintesencja rozwoju technologicznego – rozszerzenie możliwości wykorzystania danego przedmiotu.

Po wieloletnim wykorzystywaniu lawet zauważono ich wady konstrukcyjne. Fakt możliwości montażu i demontażu względem określonego pojazdu może i był wygodny, niemniej miał swoje konsekwencje. Przede wszystkim istniało ryzyko zerwania się szczególnie wyeksploatowanego haku. Po drugie, laweta podskakując na nierównościach dróg, wykazywała cechy samodzielnego funkcjonowania – podskakiwała i bujała się na różne strony niezależnie od stanu pojazdu, do którego była doczepiona. Po trzecie, znacznie utrudniała ona typowe podczas ruchu drogowego manewry, takie jak skręcanie, czy cofanie. Wszystko to niewątpliwie obniżało stopień bezpieczeństwa podczas ruchu drogowego i groziło jeszcze większymi szkodami niż te, które dotknęły pojazd znajdujący się na lawecie.

Autolaweta wyszła naprzeciw problemom dotykającym użytkowników lawet. Ta maszyna okazała się być wynalazkiem wysoko wyspecjalizowanym. Zniwelowano wszystkie wcześniejsze, wymienione wyżej, wady jej poprzedniczki. W praktyce okazała się więc dużo bardziej stabilna i zapewniała bezpieczniejszą jazdę. Cechowała ją również znacznie większa przyczepność względem drogi. Ponadto, z racji nierozerwalnego zespolenia z kokpitem kierującym, nie mogła niezależnie od niego przechylać się i podskakiwać. Najważniejszym udoskonaleniem było jednak manewrowanie – nawet cofanie przestało być problemem. Z tego też powodu wszystkie nowoczesne firmy oferujące usługi z zakresu pomocy drogowej przestały korzystać z lawet właśnie na rzecz autolawet. Laweta z kolei stała się przywilejem osób prywatnych, które np. potrzebują wygodnego sposobu na przetransportowanie dużego sprzętu sportowego.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena