Tutaj już uzasadnione jest mówienie nie tyle o pokojach, ile raczej o apartamentach hotelowych. Oczywiście węzły sanitarne to nie kabina prysznicowa (chyba że ze sprzętem do hydromasażu), a sam pokój ma sporą powierzchnię i wyposażony jest w wiele nowoczesnych sprzętów: najlepsze łózka, spore telewizory, masywne biurka, często własna linia telefoniczna.
Tutaj bardzo wyraźnie widać, jak rozbudowane i różnorodne mogą być oferty usług dodatkowych w hotelach: baseny, pola do minigolfa, własne korty tenisowe, solaria, pełen zakres usług odnowy biologicznej i jeszcze więcej. W hotelach luksusowych w miejscach atrakcyjnych turystycznie często oferta jest – przynajmniej w pewnym okresie roku – rozbudowywana o wycieczki po mieście lub na przykład wyprawy wędkarskie (tak jest w niektórych nadmorskich hotelach na najwyższym poziomie).
Tutaj nieco inne są też zasady obsługi klienta. Goście hotelu mogą liczyć na przykład na usługi concierge'a, więc pobyt w takim hotelu zdecydowanie dodaje powagi i prestiżu. Choć żaden akt normatywny nie reguluje, jakie usługi dodatkowe powinny być w hotelu dostępne, aby można było mówić o luksusie, wypożyczalnia jachtów albo concierge to już zdecydowanie właśnie ten poziom. Hotele luksusowe to także dodatkowy komfort wynikający na przykład z dodatkowego wygłuszania ścian albo szczególnie korzystnego układu przestrzennego, którego z różnych względów (najczęściej między innymi ekonomicznych) nie daje się wprowadzić w hotelach o niższym standardzie.
Wyspać można się oczywiście w hotelu o dowolnym standardzie, natomiast jeśli chodzi o zażycie luksusu, to poniżej czwartej gwiazdki nie należy się tego spodziewać. Jakość obsługi w hotelach luksusowych wymaga zatrudnienia większej obsady, a także postawienia pracownikom wyższych wymagań, co przekłada się na odsetek powracających klientów. Hotele luksusowe to zwykle marki dobrze rozpoznawalne, cenione i doceniane na całym świecie.