Większość hoteli należy do jakiegoś rodzaju sieci, mówiąc profesjonalnie, do grupy hotelowej. To daje sporą przewagę nad indywidualnymi hotelami. O co w tym wszystkim chodzi?

Data dodania: 2013-11-09

Wyświetleń: 2284

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Powszechna wiedza na temat organizacji obiektów hotelowych niezbyt dobrze pasuje do rzeczywistej ich struktury. Jednostką organizacyjną najwyższego rzędu dla obiektów hotelowych jest system hotelowy. Za tą nazwą kryje się zespół obiektów i typów oraz łańcuchów, którego polityka ekonomiczna i marketingowa jest ustalana wspólnie, przy czym w skład grupy hotelowej mogą wchodzić hotele o najróżniejszym standardzie i znaczeniu funkcjonalnym.

Jedną z najbardziej znanych na świecie grup hotelowych jest francuski system Accor. W dużej mierze swoją rozpoznawalność zawdzięcza on temu, że jest jednym z wąskiej grupy systemów, które obejmują wszystkie możliwe typy i standardy hoteli. W skład tej grupy wchodzą między innymi takie marki jak Novotel, Ibis, Etap oraz Sofitel, a także inne, które w Polsce nie są tak znane.

Po co łączyć łańcuchy hotelowe w wyżej uorganizowane struktury? 

Podstawowy powód jest taki, że w ten sposób można zapewnić lepszą obsługę klienta. Oczywiście na tym etapie nie ma mowy o unifikacji wyposażenia hoteli czy nawet standardów kuchni hotelowych, natomiast wszystkie hotele w obrębie danego systemu kierują się wspólną ideą i realizują ten sam ogólnie zarysowany cel. Obecnie zresztą trudno wyobrazić sobie większy łańcuch hotelowy, który nie byłby częścią grupy hotelowej, ale wynika to także ze względów marketingowych - grupa hotelowa kojarzona jest z określonymi standardami hoteli, ze zdefiniowaną hierarchią wartości, a więc i jakością obsługi klienta.

Hotel taki sam, ale inny

W ramach grupy hotelowej poszczególne hotele czy łańcuchy hotelowe nie tracą swojej odrębności i każdy ze zrzeszonych łańcuchów może sam dla siebie wyznaczyć pewne standardy, na przykład dotyczące jakości i standardu wyposażenia pokoi hotelowych, a także zdecydować na przykład o pewnych działaniach wykraczających poza zakres stricte hotelowy, przy czym oczywiście główny ciężar takich „uzupełniających” działań zwykle przejmuje na ciebie centralna jednostka systemu hotelowego.

Nawet jeśli w obrębie danej grupy hotelowej nie przeprowadza się unifikacji, dla klienta dana marka kojarzyć się będzie z określonym standardem, ponieważ wewnętrzne regulacje grupy hotelowej wymagają od uczestników dążenia do osiągnięcia określonego poziomu jakości, innego oczywiście dla każdej z klas hoteli.

Licencja: Creative Commons