Już rok mija od wprowadzenia w życie obowiązku przyklejania i informowania o notach uzyskanych przez dany model i rozmiar opony. Zapewne każdy kupujacy nowe opony, czy to letnie, zimowe czy całoroczne, zna już tę nalepkę. Wiele osób jednak nadal nie zna wielu informacji na ich temat. Czym dokładnie są i jak się przygotowywuje?

Data dodania: 2013-11-05

Wyświetleń: 1259

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Czym są etykiety na opony?

Od 1 listopada 2012 roku etykiety widnieją na oponach we wszystkich państwach Unii Europejskiej podobnie jak to jest w przypadku sprzętu AGD, ale oczywiście są inne kryteria. Prawo zostało stworzone po to, by informować bardziej szczegółowo o jakości produktów. Etykiety są obecne nie tylko w formie papierowej, ale także w sklepach internetowych w opisie produktów

Trzy kryteria

1) Wydajność energetyczna

To kryterium dotyczy oporu toczenia, który bezpośrednio wpływa na spalanie paliwa. Oczywiście kryterium to także ma wpływ na środowisko naturalne i wydatki na paliwo, a opony odpowiadają za około 20 procent spalanego przez samochód paliwa. Skalą not za to kryterium są literki od A do G – odpowiednio od najlepszej do najgorszej

2) Droga hamowania na drodze mokrej

Tak jak w tytule mierzona jest droga hamowania w warunkach nawierzchni mokrej. Podobnie jak w powyższym punkcie noty są od A do G.

3) Zewnętrzy hałas toczenia

Informuje on o poziomie emisji zewnętrznego hałasu toczenia, który wpływa na środowisko. W tym kryterium noty są przyznawane za pomocą trzech fal dźwiękowych. 1 fala nota najcichszej opony - 3 fale to nota dla najgłośniejszej opony.

Jak przeprowadzane są testy ?

Testy przeprowadzane są nie tylko na danym modelu, ale także na konkretnych rozmiarach. Kto przeprowadza testy?

Nie ma instytucji, która byłaby odpowiedzialna za testowanie europejskich etykiet na opony. Za testy i nadanie not odpowiadają sami producenci lub importerzy. Jednak mają oni do dyspozycji szczegółową specyfikacje jak wykonać testy – w jakich warunkach itd. Za rzetelność przeprowadzonych testów odpowiadają poszczególne kraje członkowskie Unii Europejskiej.

Przykładowo pod względem oporów toczenia opony próbowane są na stole probierczym, który wprawia w ruch koło do prędkości 80 km/h i nadaje mu 80% obciążenia z nośności opony.

Przy testach hamowania na mokrej nawierzchni warunki są dokładnie określone. Próby muszą być przeprowadzane w danej temperaturze dla opon z poszczególnych sezonów, a wysokość warstwy wody ma wynosić od 0,5 do 1,5 mm. Mowa jest także o nachyleniu czy jakości drogi.
Oczywiście w przypadku hałasu toczenia mierzony jest on za pomocą dwóch mikrofonów i standardowo za pośrednictwem urządzenia spisuje się wynik końcowy.

Porównanie osiągów zawartych na etykietach

Jeżeli porównamy hamowanie na mokrej nawierzchni pomiędzy notą A a notą G to różnica auta poruszającego się z prędkością 80 km/h, które zacznie nagle hamować do zatrzymania się wynosi aż 18 metrów. Widać jak znaczący efekt może on mieć dla bezpieczeństwa.
Porównując efektywność energetyczną to pomiędzy najgorszą a najlepszą notą dla samochodu przejeżdżającego 15 tys. kilometrów różnica wyniesie 80 litrów paliwa na rok, a patrząc na emisję dwutlenku węgla przy takim samym przebiegu różnica będzie się równać 0,18 tony tej substancji.

Trudno jest natomiast wytłumaczyć kryterium hałasu zewnętrznego. Różnica pomiędzy dwoma notami wynosi trzy decybele. Co ciekawe opona letnia czy opona zimowa bądź całoroczna posiadająca 3 fale będzie przekraczać wartość, która będzie wprowadzona w życie w 2016 roku.

Należy powiedzieć, że etykiety na opony nie mówią wszystkiego o osiągach opon, bo jest wiele parametrów, a one pokazują tylko 3. W prasie branżowej jest branych pod uwagę 15 kryteriów. Jednak konsumenci obecnie wiedzą zapewne więcej niż przed wprowadzeniem etykiet.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena