Po pierwsze fotelik musi być dopasowany do wzrostu, masy oraz wieku dziecka. Nie ma uniwersalnego fotelika dla każdego malucha, który wystarczy nam na wszystkie etapy jego rozwoju.
Wyróżnia się 5 głównych klas fotelików:
a) 0 dla dzieci o masi do 10 kg w wieku około 6-9 miesięcy,
b) 0+ dla dzieci o masie do 13 kg w wieku do 12-15 miesięcy,
c) I dla dzieci o masie od 9 do 18 kg w wieku do 4 lat,
d) II dla dzieci o masie od 15 do 25 kg w wieku około 4-6 lat,
e) III dla dzieci o masie od 22 do 36 kg w wieku około 6-12 lat.
W Polsce nierzadko można znaleźć następujące przedziały wagowe:
0-13/18 kg, 15-36 kg, 9-18 kg, 9-36 kg.
Foteliki mobilne są przeznaczone dla dzieci do osiągnięcia 13 kg wagi (mniej wiecęj 9. miesiąc życia). Zostały one specjalnie przystosowane do sylwetki oraz potrzeb niemowlaka. Dziecko podróżuje tyłem do kierunku jazdy, natomiast samo siedzisko jest montowane za pomocą pasów bezpieczeństwa lub jest wpinane do bazy.
Zapamiętaj! Absolutnie nigdy nie instaluj tegoo typu fotelika na siedzeniu pasażera, jeśli jest tam działająca poduszka powietrzna.
Kiedy przesadzić dziecko do fotelika stawianego przodem do kierunku podróży?
Najlepiej jak najpóźniej, ponieważ w przypadku czołowego zderzenia podróżni są wyrzucani do przodu ze sporą mocą, natomiast małe dziecko nie ma dość rozwinietych mięśni szyi, które zapobiegają przemieszczaniu głowy do przodu.
Należy pamietać, że foteliki w przedziale wagowym 9-18 kg instalowane tyłem wymagają mocowania ISOFIX w jego wzmocnionej odsłonie. Może to powodować dużo trudności, ponieważ nawet jeśli pozyskamy taki model to nie zamocujemy go w większości pojazdów dostępnych w Polsce.
Następnym fotelikiem, jaki powinniśmy nabyć, będzie ten z klasy I. Konstrukcja powinna mieć kilkustopniową możliwość regulacji, by wpasować pozycje do wieku oraz potrzeb dziecka – od półleżącej do siedzącej. W takim foteliku dziecko jest zapięte w uprząż składającą się z 5 szelek. Jest ich więcej niż w ostatnim dlatego, że dziecko jest starsze oraz bardziej ruchliwe, stąd takie szelki mają mu uniemożliwić wydostanie się z fotelika. Uprząż powinna być regulowana, aby ją dopasować i zagwarantować maksymalne zabezpieczenie. Tymczasem zapięcie powinno być tak skonstruowane, by guzik zwalniający był nieosiągalny dla dziecka i wymagał trochę siły, by ono samo go nie nacisnęło.
Następny fotelik powinien pochodzić z kategorii II/III. Dziecko może z niego korzystać do ukończenia 12 lat lub osiągnięcia 150 cm wzrostu. Tak długi czas eksploatacji jest możliwy dzięki temu, że dziecko ma dużo lepiej rozwinięty system kostny oraz inne proporcje ciała. Wytwórcy to przewidzieli i foteliki rzeczonego rodzaju są wyposażone w elementy umożliwiające modyfikację oraz "dorastanie" razem z naszą pociechą.
Parę dodatkowych porad:
1. Zweryfikuj czy fotelik ma atesty potwierdzające jego bezpeiczeństwo (np. ADAC, TUV, ECE R44/03).
2. Nie nabywaj używanego fotelika. Czasem trudno określić, czy nie brał udziału w wypadku.
3. Kieruj uwagę na detale. Foteliki mogą być na pozór takie same z wyglądu, natomiast różnić się drobiazgami w konstrukcji, które zwiekszają bezpieczeństwo.
4. Fotelik nie spełni swojej funkcji, jeżeli nie będzie odpowiednio zamocowany lub dziecko nie będzie w nim odpowiednio zapięte.
Źródło:
www.swiatkonsumenta.pl
www.fotelik.info
www.aap.org
Fotelik samochodowy dla dziecka to jedna z najważniejszych części całej wyprawki i to zupełnie normalne, że jego wybór trwa tygodniami. Niemowlę musi być w nim naprawdę bezpieczne, a co równie ważne, kupiony model powinien zapewniać mu komfortowe warunki w podróży.