Wyobraźmy sobie taki świat, w którym wszelkie dobra konsumpcyjne można zakupić tylko i wyłącznie w miejscu ich wytworzenia. Świat, w którym nie istnieje transport… Nie dość, że nasze życie byłoby w takiej rzeczywistości znacznie trudniejsze, część przedmiotów byłaby dla większości światowej populacji zwyczajnie niedostępna bądź też nawet nie zostałaby nigdy wymyślona. Na szczęście ewolucja człowieka opierała się w dużej mierze na wymianie poszczególnych dóbr, co nie byłoby bez wątpienia możliwe, gdyby nie stale rozwijane rozwiązania, które dziś nazwalibyśmy logistycznymi. Obecnie jesteśmy w stanie transportować towary drogą morską i powietrzną równie skutecznie jak w przypadku transportu lądowego, w związku z czym rzecz wyprodukowana jednego dnia w Azji drugiego dnia może znajdować się już w Kansas City.
Najczęściej stosowanym w codziennym życiu rodzajem transportu jest transport drogowy. Jak sama nazwa wskazuje, wykorzystuje on sieć dróg lądowych, aby przewozić wszelkiego rodzaju obiekty z jednego punktu do drugiego. Transport drogowy realizuje się za pomocą odpowiednich pojazdów, którymi najczęściej są samochody dostawcze i ciężarowe, zaś na okoliczność przewozu ludzi – autokary i autobusy. Jego efektywność jest największa w przypadku pokonywania tras o relatywnie niewielkiej długości, albowiem czas dojazdu na miejsce zależy od warunków i natężenia ruchu na drodze. Niemniej jednak na okoliczność realizacji transportu drogowego nie trzeba obawiać się ponoszenia kosztów związanych z przeładunkiem towarów, a także można dostarczyć wspomniane towary bezpośrednio do miejsca ich wykorzystania. Z tego względu samochodowy przesył towarów nazywa się niekiedy transportem „door-to-door” („od drzwi do drzwi”), gdyż coraz więcej przewoźników oferuje odbiór paczki bezpośrednio z naszego miejsca zamieszkania (lub jakiegokolwiek innego miejsca) i dostarczenie jej dokładnie pod taki adres, jaki sobie życzymy. Należy jednak pamiętać o tym, że samochody mogą dość często ulegać wypadkom, w związku z czym na dalsze odległości stosuje się inny rodzaj transportu lądowego, jakim jest transport kolejowy.
Jeżeli chodzi o transport towarów na znaczne odległości, kolej jest najtańszym i jednocześnie bardzo bezpiecznym rozwiązaniem. Co prawda pociąg dotrze tylko do tych miejsc, które posiadają odpowiednią infrastrukturę transportową, a sam przewóz odbywa się po ściśle określonych trasach wyznaczonych siecią torów kolejowych. Ograniczenia odnośnie gabarytów przewożonych standardowo obiektów właściwie nie istnieją (oczywiście nie przetransportujemy pociągiem luksusowego jachtu, natomiast w jednym wagonie towarowym zmieści się już przynajmniej kilka luksusowych samochodów), a na dodatek kolej jest środkiem transportu przyjaznym środowisku, gdyż nie powoduje dużej ilości zanieczyszczeń, jak np. transport drogowy. A poza tym infrastruktura potrzebna do funkcjonowania kolei w niewielkim stopniu zaburza środowisko naturalne, w którym się znajduje. Słabą stroną transportu kolejowego jest natomiast stosunkowo długi czas przewozu towarów oraz konieczność ich przeładunku po dotarciu do stacji końcowej.
Obowiązek przeładunku będzie nas czekał bez wątpienia również w przypadku transportu towarów drogą morską. Jeżeli zdecydujemy się na tę odmianę przesyłu dóbr, musimy liczyć się ponadto z długim okresem oczekiwania na dotarcie wspomnianych dóbr do celu (statki mimo postępu technologicznego nie należą do najszybszych środków transportu). W każdym razie transport niektórych obiektów na znaczne odległości nie jest możliwy inną drogą bądź też koszty tego transportu byłyby nieracjonalnie wysokie z racjonalnego punktu widzenia. Specjalnie przygotowane do przesyłu towarów statki są w stanie przetransportować właściwie wszystko, jednak spotykają się one również z pewnymi przeciwnościami natury logistycznej. Na czas dobrnięcia przez statek towarowy do wyznaczonego celu, który sam w sobie jest raczej długotrwały, wpływają bowiem warunki atmosferyczne (zwłaszcza na szerokościach geograficznych, gdzie akurat panuje zima). Nierzadko towary nie docierają na czas do odbiorców z powodu zamarzniętych portów bądź innych nieoczekiwanych zdarzeń o charakterze losowym, niemniej jednak na okoliczność relatywnie taniego transportu na bardzo dalekie odległości dużych obiektów bądź też małych gabarytowo przedmiotów w dużej ilości nie opracowano jak dotąd lepszego rozwiązania.
W przypadku przewozu ludzi i towarów na dalekie odległości najszybszą metodą jest bez wątpienia transport lotniczy. Odbywa się on za pomocą odpowiednio przystosowanych samolotów (w zależności od rodzaju transportowanych obiektów zmienia się ich specyfikacja), a jego dynamiczny rozwój wynika ze stale zwiększającego się zapotrzebowania na błyskawiczną wymianę dóbr konsumpcyjnych między oddalonymi od siebie regionami świata. Transport lotniczy jest jednakże najdroższym z opisywanych rozwiązań, albowiem do jego realizacji potrzeba zastosowania nowoczesnych technologii, kosztownej w budowie i utrzymaniu infrastruktury, a także kadry pracowniczej posiadającej odpowiednie i unikalne kwalifikacje. W zamian za wysoką cenę otrzymujemy jednakże bardzo bezpieczny środek transportu, który zapewni najszybszy transport danego obiektu, bez względu na odległość między poszczególnymi punktami oraz pozostałe czynniki.
Powyższa charakterystyka sposobów transportu świadczy o tym, że współcześnie możemy korzystać z bardzo urozmaiconych metod przesyłu towarów. O efektywnym zarządzaniu logistycznym decyduje jednakże odpowiedni dobór środka transportu w zależności od ilości przesyłanych obiektów, ich wielkości, wagi oraz czasu, w jakim muszą dotrzeć one do adresata. Dlatego też należyte opracowanie strategii logistycznej ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania wielu przedsiębiorstw z najróżniejszych gałęzi gospodarki.