Większość zmotoryzowanych, posiadających samochody, motocykle czy też inne pojazdy, stara się o nie dbać jak najlepiej potrafi. Niektóre z tych pojazdów, nie są nowe i miały już więcej niż jednego właściciela, pomimo to każdy chce, żeby jego maszyna zawsze dobrze się prezentowała.
Nie zawsze idzie to w parze ze stanem technicznym, bo na pierwszy rzut oka widać ładny błyszczący lakier, lśniące chromy, ale przyjrzeć się dokładniej, to z pewnością znajdzie się coś do poprawienia, wyczyszczenia, podmalowania, najbardziej narażonych na działanie warunków atmosferycznych podzespołów i ich części.
Z biegiem czasu pojawia się korozja części metalowych, zawieszenia, układu wydechowego, elementów nadwozia i jest często widoczna na zewnątrz pojazdu w postaci odprysków lakieru, na progach, u dołu drzwi, na krawędziach nadkoli i jeszcze w wielu innych miejscach. Coraz bardziej rzuca się to w oczy i niestety psuje wygląd.
Przeważnie z braku czasu i często też funduszy dopuszcza się do takiego stanu, co w wielu przypadkach w najbliższym czasie pociąga za sobą dużo większe wydatki, niż by się można było spodziewać.
Są dwie możliwości, aby temu zaradzić. Pierwszą z nich jest przeprowadzenie niezbędnych napraw podzespołów i renowacji nadwozia we własnym zakresie, oczywiście jak ktoś zna się na tym i woli sam wykonać naprawy przy swoim pojeździe.
Wiąże się to z posiadaniem niezbędnego lokum, w tym wypadku garażu. Trzeba też posiadać zaplecze techniczne w postaci narzędzi potrzebnych do wykonywania prac związanych z naprawami i renowacją pojazdu.
Wiadomo, że im więcej narzędzi, tym łatwiejsza praca.
Drugą możliwością jest oddanie pojazdu do specjalistycznego zakładu, polegając na rzetelnej i fachowej naprawie, oraz że przeprowadzona renowacja spełnia oczekiwania.
Często jednak okazuje się, że pojazd jest dobrze naprawiony, ale koszt tej renowacji jest nie do przyjęcia albo naprawa wyszła tanio, ale braki widać gołym okiem.
Wybierając pierwszą możliwość, czyli robimy naprawy we własnym zakresie, naprawy trzeba wykonywać tak, żeby pojazd nie był unieruchomiony przez dłuższy czas, bo przeważnie służy nam na co dzień do przemieszczania się w różnych celach.
Nie wszystko jednak da się przewidzieć, dopiero po zdemontowaniu niektórych elementów można określić stan ich zużycia, co pozwoli podjąć decyzję naprawy lub wymiany na nowy.
Po zdemontowaniu podzespołu, trzeba go oczyścić, aby jednoznacznie określić jego stan. Nadające się do naprawy części możemy wyczyścić ręcznie, szczotką drucianą, skrobakiem lub papierem ściernym, jednak nie wszędzie dojdziemy tymi narzędziami, żeby dokładnie usunąć korozję w szczelinach i różnych trudno dostępnych kształtach. Najlepszą i bardzo skuteczną metodą oczyszczania w tym przypadku jest piaskowanie. Dzięki tej operacji uzyskamy szybko i dokładnie wyczyszczony element, który po przemyciu benzyną ekstrakcyjną, możemy od razu pomalować, a następnie po wyschnięciu lakieru, zamontować.
Piaskowanie wymaga odpowiedniego sprzętu, a to nie tylko piaskarka, wąż, dysza i piasek, ale potrzebny jest jeszcze kompresor o dużej wydajności powietrza.
Ciąg dalszy nastąpi.