Większość konsumentów kupując samochód wyprodukowany przez Audi, BMW, czy Volkswagena kupuje go ze względu na pozytywne skojarzenia wiązane z marką. I tak kupując Toyotę, konsumenci oczekują japońskiej niezawodności. Kupując BMW czy Audi, niemieckiej solidności itd.

Data dodania: 2012-06-06

Wyświetleń: 1437

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Branża samochodowa, określana również w Polsce jako branża automotive, składa się z dwóch grup podmiotów. Pierwszą grupę stanowią producenci samochodów (określani z j. angielskiego carmakers). Drugą - producenci części i komponentów do samochodów. Co ciekawe, to własnie producenci części stanowią rdzeń branży automotive, zatrudniając znacznie więcej pracowników niż globalne przedsiębiorstwa motoryzacyjne.

Dla przykładu, w 2007 roku w Stanach Zjednocznych w przedsiębiorstwach produkujących samochody pracowało 186.000 pracowników, podczas gdy producenci części samochodowych zatrudniali aż 673.000 pracowników. Na marginesie można dodać, że taki model produkcji samochodów ugruntował się stosunkowo niedawno. Jeszcze kilka dekad temu producenci -  w tym  przede wszystkim producenci amerykańscy -  produkowali większość części we własnym zakresie lub kontrolowali podmioty, które te części dostarczały. Czasopismo Automotive News przenalizowało w 2006 roku setki dostawców, którzy brali udział w produkcji amerykańskiej Toyoty Camry. Zaledwie kilku z nich było firmami japońskimi (NHK i Yazaki). Pośród pozostałych dostawców znalazły się m.in. przedsiębiorstwa brytyjskie (GKN), niemieckie (Robert Bosh) i szwedzkie (producent poduszek powietrznych -  Autoliv).

Źródło: T.Klier, J.Rubenstein,  Who really made your car?  Restructuring and Geographic Change in the Auto Industry, Michigan 2008

Licencja: Creative Commons
0 Ocena