Artykuł omawiający zjawisko rosnącej popularności gier online, zarówno przeglądarkowych, jak i bazujących na kliencie. Poruszone jest zjawisko budowania popularności gier związanych z portalami społecznościowymi.

Data dodania: 2011-07-16

Wyświetleń: 2607

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Gry online są obecnie jedną z najpopularniejszych form rozrywki przy użycia komputera. Ich różnorodność i łatwość dostępu (nie trzeba nic kupować ani wychodzić z domu) stanowią o sile przebicia. Wypierają powoli klasyczne gry, do których grania Internet nie był wymagany. Wartość ich rynku ma tendencję rosnącą, i to wyraźnie (wg raportu firmy Gartner, rynek gier MMO ma zwiększyć wartość do 2015 roku o ponad 230% w porównaniu z rokiem 2011).

Największa obecnie popularnością ciesza się gry flashowe, powiązane z portalami społecznościowymi. Są to zazwyczaj proste gry, do których obsługi potrzebna jest jedynie myszka oraz przeglądarka internetowa. Po włączeniu, grę tego typu można łatwo schować za inną zakładką przeglądarki, dlatego cieszą się popularnością także wśród osób, które mają dostęp do Internetu w pracy - jeśli pracodawca nie ustawił blokad serwisów. Niektóre sa również przystosowane do odpalania na telefonach, można w nie grać w podróży, na przystanku, czy na przerwie w szkole.

Popularność gier online wyrosła na popularności portali społecznościowych, takich jak facebook czy nasza-klasa. Poszczególne osoby mogą porównywać ranking ze swoimi znajomymi, wysyłać im zaproszenia czy prezenty; w zależności od rodzaju gry, mogą sobie nawzajem pomagać lub przeszkadzać. Wzajemna rywalizacja zachęca oczywiście do wydawania pieniędzy na wszelkiego rodzaju dostępne bonusy lub ulepszenia, jakie możliwe są do wykupienia w danej grze; niezbyt często zdarza się, aby wydawca gry generował swój dochód jedynie na reklamach w serwisie.

Jeśli dana gra zostanie odpowiednio wypromowana i spotka się z uznaniem graczy, często zaczyna sie wokół niej pojawiać mała, autonomiczna nisza. Osoby grające zrzeszaja się, aby wysyłać sobie nawzajem prezenty, czy pomagać w wypełnianiu, wymagających zaangażowania innych osób, misji. Dzielą się także poradami i informacjami odnosnie gry. Zazwyczaj ilość stron fanowskich, czy ich wielkość, zależy od stopnia skomplikowania gry. 

Odrębny rodzaj stanowią gry, do których uruchomienia wymagane jest ściągnięcie na dysk twardy klienta. Są one dużo bardziej zaawansowane, graficznie i technicznie, niż gry przeglądarkowe, jednak nie da się w nie pograć będąc w pracy. W gry takie grają zazwyczaj osoby młodsze wiekiem. Do najpopularniejszych przedstawicieli tego typu należą World of Warcraft oraz Metin2. Część z nich wymaga opłacenia czasowego abonamentu, w celu otrzymania dostępu do serwera gry. Inne są darmowe, zaś wydawca swoje dochody opiera na sprzedaży wirtualnej waluty, lub też na oferowaniu różnego rodzaju specjalnych bonusów czy przedmiotów. 

Licencja: Creative Commons
0 Ocena