Reklama w internecie to temat coraz częściej poruszany w dużych i średnich firmach. Jednak to właśnie małe przedsiębiorstwa i serwisu hobbystyczne mają najłatwiejsze zadanie, jeśli chodzi o darmową i skuteczną reklamę internetową.
Załóżmy zatem, że jesteśmy rozwijającą się firmą lub firmą istniejącą od kilku lat, a wprowadzającą właśnie swój produkt lub usługe na rynek. Nie chcemy oczywiście płacić firmom czy agencjom reklamowym za ich usługi, a zdecydowaliśmy się na samodzielną promocję naszej strony w internecie.
Od czego zacząć, by skutecznie reklamować się w internecie?
Przede wszystkim musimy gdzieś umieścić informacje na temat naszej strony i wykonać tzw. wizytówkę firmy w internecie. Wizytówka taka będzie najczęściej miała formę krótkiej, kilkustronnicowej witryny w internecie, którą możemy także wykonać za darmo. Do darmowego wykonywania stron internetowych służą systemy zarzdzania treścią (tzw. CMS). Do najpopularniejszych z nich należą:
- Wordpress
- Joomla
- Mambo
- Drupal
Jednak jak by nie patrzeć na problem budowy własnej strony w internecie, potrzebna nam będzie choćby podstawowa wiedza na temat prowadzenia stron internetowych. Jeśli takowej wiedzy nie posiadamy, możemy skorzystać z portali umożliwiających prowadzenie tzw. bloga, czyli stronę z aktualnościami naszej firmy. Stronę taką możemy za darmo założyć dzięki usługom portalu Gazeta.pl czy Blogspot.com (którego właścicielem jest firma Google). Taki blog może być naszą pierwszą stroną, na której umieścimy podstawowe informacje kontaktowe o firmie i będziemy z czasem umieszczali aktualności i wieści z naszej firmy.
Promocja istniejącej strony za darmo.
Aby użytkownicy internetu zaczęli odwiedzać naszą stronę możemy podjąć szereg działań. Przede wszystkim powinniśmy zadbać, by użytkownicy zauważyli naszą stronę podczas wyszukiwania różnych fraz w wyszukiwarkach internetowych (takich jak Google czy Bing). Jak tego dokonać.
Algorytm, który decyduje o pojawieniu się strony internetowej na pierwszych miejscach w wyszukiwarce jest bardzo skomplikowany i wiąże się z nim podjęcie conajmniej kilku działań. Po pierwsze, powinniśmy jak najczęściej aktualizować naszą stronę internetową i umieszczać w niej informacje, które mogą być użyteczne dla naszych użytkowników. Jeśli strona będzie czytelna i chętnie odwiedzana przez użytkowników, ukaże się w Google na wysokich pozycjach. Tym samym użytkownicy chętniej będą na nią wchodzić.
Wysoko w Google nie tylko za darmo.
Oczywiście promocja strony w internecie nie zależy wyłącznie od umieszczania naszej strony w wartościowych katalogach stron, regularnego prowadzenia bloga firmowego, czy używania portali społecznościowych. Reklama w internecie opiera się także na płatnych usługach, które możemy podzielić na kilka branż:
- pozycjonowania stron internetowych (czyli działania mające na celu umieszczenie witryny jak najwyżej w Google)
- reklamy płatnej (linki sponsorowane Adwords)
- reklama bezpośrednia (np. linki i bannery naszej strony w innych serwisach internetowych)
I tutaj już od nas zależy, jaką forme reklamy naszej firmy zdecydujemy się podjąć. Jeśli wciąż mają Państwo wątpliwości, zachęcamy do odwiedzania różnego rodzaju blogów reklamowych w internecie. Tam znajdą Pąństwo porady praktyczne dotyczące promocji naszych firm i stron w wyszukiwarkach i portalach internetowych.