Zabawa z dzieckiem.
Pojawił się nowy członek rodziny i nasza radość jest tak wielka, że trudno ją opisać.
Po pierwsze powinniśmy uświadomić sobie, że będziemy musieli poświęcić mu część naszego czasu, ale niech to nie będzie dla nas ciężki obowiązek, a raczej przyjemność. Poprzez zabawę pomożemy mu jego rozwoju.
Zabawa będzie dla naszego malucha naturalną metodą nauki, nawiązywania kontaktu z otaczającymi go osobami i poznawania otoczenia.
Nikomu, nawet najbardziej niedoświadczonej osobie, nie przyjdzie do głowy przeprowadzenie wykładu akademickiego z trygonometrii dla niemowlaka, ale wszyscy wiemy, że nasze dziecko potrzebuje zabawy, dzięki której będzie stopniowo poznawało otaczający go świat.
Pamiętajmy także o tym, że dziecko musi nauczyć się i bawić. To rola rodziców i wychowawców, ponieważ jesteśmy pierwszymi zabawkami, do których ma dostęp. Zabawa jest najlepszym sposobem na wytworzenie i wykształtowanie więzi uczuciowych między nami a naszym dzieckiem, co jest bardzo ważne we wczesnym okresie jego rozwoju. Zabawa jest konieczna, jeśli chcemy, żeby nasze dziecko było zdrowe i szczęśliwe.
Wspólna zabawa jest niepowtarzalną okazją do spędzenia czasu z naszym dzieckiem, a także do poznania jego zdolności, ograniczeń, perfekcji, charakteru. To również szansa dla niego na poznanie samego siebie, swego otoczenia oraz innych osób. Można powiedzieć, że bawiąc się z nimi, pomagamy mu poznać samego siebie, porozumieć sie z otoczeniem i wzbogacić jego i swój rozwój osobowy.
Najlepsze jest to, że aby spędzić kilka chwil z maluchem, nie trzeba mieć żadnego specjalnego talentu, być najzabawniejszą osobą na świecie, ani wydać dużo pieniędzy. Wystarczy trochę wyobraźni, dużo czułości i poświęcenia.
W zasięgu dziecka powinny znaleźć się zabawki i materiały odpowiednie do jego wieku i możliwości. Czym bardziej będą zróżnicowane, tym łatwiej będzie rozwiązać zdolności i umiejętności naszego dziecka.
Umiejętności, które rozwijamy
Umiejętności zmysłowe, czyli zmysłyUmiejętności psychomotoryczne, dzięki którym dziecko nauczy się nowych ruchów i udoskonali te, które już wykonujeUmiejętności poznawcze ( kognitywne ), czyli pamięć, uwagę, koncentrację, kreatywność etc.Umiejętności społeczne, dzięki którym nauczy się nawiązywać kontakt z innymi ludźmi i pozna normy społeczne. Umiejętności wyrażania uczuć, dzięki którym nauczy się spontanicznej ekspresji, rozładowywania napięcia, samodzielności etc. Te umiejętności nie zostały wymienione w kolejności wynikającej z ich mniejszego lub większego znaczenia, ponieważ wszystkie one są tak samo ważne. Dlatego musimy starać się o ich harmonijny rozwój.
Umiejętność uczenia się dziecka powinna być rozwijana stopniowo. Na początku maluch będzie uważnie patrzył na to, co robimy i będzie nas naśladował, ale z czasem dzięki poznawaniu przedmiotów i zabawek, które oddamy do jego dyspozycji, sam zacznie odkrywać różne sposoby zabawy.
Czasami nasza rola ogranicza się jedynie do dostarczenia dziecku przedmiotów do zabawy, które pobudzą jego kreatywność i wyobraźnię. Innym razem będziemy musieli pobawić się z nimi w sposób aktywny.
Jeśli maluch pomyli się podczas zabawy, nie zwracajmy na to uwagi. Pozwólmy mu się mylić, próbować, eksperymentować... i znowu się mylić. Sam nauczy się na własnych błędach znacznie szybciej, niż gdy mu pomagamy.
Do tej pory było pisane o tym, że zabawy powinny być zróżnicowane. Postarajmy się mieć ich kilka w zanadrzu, szczególnie jeśli improwizacja nie jest naszą mocną stroną. Przygotujmy kilka zabawek, żeby uatrakcyjnić porę kąpieli, a także kilka spokojnych relaksujących zabaw przed snem. Zabawy dynamiczne należy zostawić na porę większej aktywności naszego dziecka.