Rosnące zainteresowanie dokonywaniem zakupów za pomocą Internetu, przekłada się na ilość stron zajmujących się e-handlem. Ile sklepów tak na prawdę przetrwa i "wyjdzie na prostą"?

Data dodania: 2010-12-30

Wyświetleń: 3885

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Liczba internetowych serwisów trudniących się dystrybucją towarów on-line z roku na rok jest coraz większa. Wśród istniejących form e-biznesu, to właśnie sprzedaż różnego rodzaju produktów jest najbardziej powszechna i najbardziej opłacalna. Dla amatorów uwielbiających zakupy przez internet jest to pozytywny aspekt dokonywania sprawunków, ze względu na większą konkurencyjność poszczególnych produktów. Poza tym, klientów może cieszyć także fakt, że dzięki temu mają również więcej możliwości związanych z ilością form sprzedaży za pomocą środków elektronicznych.

Na wirtualnym rynku wyspecjalizowały się liczne formy sprzedaży internetowej. Prym wiodą zdecydowanie wszelkiego rodzaju aukcje oraz sklepy internetowe. W ciągu ostatnich kilku lat rozpowszechniła się również działalność internetowych marketów. Poza tym w sieci funkcjonują również giełdy internetowe. Firmy, które decydują się na sprzedaż swoich produktów za pomocą Internetu, mogą również działać w obrębie inkubatorów firm wirtualnych, stowarzyszeń internetowych czy też organizacji marketingowych takich jak agencje reklamowe bądź domy medialne. Sprzedażą internetową mogą również zajmować się różnorakie wyspecjalizowane serwisy internetowe oraz niekiedy portale tematyczne.

Najbardziej popularne serwisy internetowe stwarzające możliwości wybierania i kupowania produktów przez Internet są sklepy internetowe. Sklepy działające w sieci, tworzą katalogi produktów. Asortyment danego sklepu zawsze jest podzielony na różne działy. Klient zatem wyszukuje interesującą go kategorię i podkategorię. Istnieje również możliwość wyszukiwania towarów według konkretnych słów kluczowych. Wyniki wyszukiwania można zacieśniać za pomocą podawania różnego typu kryteriów, takich jak przedział cenowy, rozmiar tudzież kolor. Każdy produkt dostępny w sklepie internetowym jest opatrzony szczegółowym opisem oraz zdjęciem. Ponadto, poniżej opisu umieszczane są subiektywne opinie kupujących, którzy mieli już styczność z danym towarem. Zakupu dokonuje się poprzez umieszczanie wyselekcjonowanych towarów w specjalnym koszyku. Gotowe zamówienie wysyłane jest do administratora sklepu, który zajmuje się jego realizacją.

Największą zaletą zakupów w wirtualnych sklepach są niższe niż w tradycyjnych placówkach handlowych ceny oraz sposobność szybkiego i łatwego porównywania cen poszczególnych produktów u różnych dostawców. Poza tym sklepy internetowe charakteryzuje bogata oferta towarów, łatwość wyszukiwania i przeglądania asortymentu oraz całodobowa dostępność produktów. 

Szczególnym rodzajem sklepów internetowych są markety oraz supermarkety internetowe. Są to serwisy oferujące szerszy asortyment wyrobów. Markety on-line przedstawiają szeroki wybór produktów, z czego każdy towar charakteryzuje się wieloma wariantami, na przykład cenowymi. Działające w sieci markety bądź supermarkety, charakteryzują się bardziej indywidualnym podejściem do klienta. Oferują bowiem rabaty i promocje dla stałych klientów. W ich obrębie są tworzone również grupy klientów oraz istnieje możliwość sprzedaży wiązanej.

Kolejną – niezwykle powszechną - formę sprzedaży internetowej stanowią aukcje prowadzone przez Internet. Przedmiot w serwisie aukcyjnym może wystawić każdy, kto tylko ma coś do zaoferowania innym. W przeciwieństwie do sklepów internetowych, ceny artykułów wystawianych na aukcjach internetowych mogą być różne i zależą od przebiegu aukcji. Punkt wyjścia stanowi cena wywoławcza, narzucana przez sprzedającego. Następnie przedmiot poddawany jest licytacji. Zainteresowani zgłaszają propozycje ceny produktu, przy czym nie może ona być niższa od kwoty początkowo zasugerowanej przez sprzedawcę. W wyniku licytacji, produkt zakupuje osoba, która zaproponuje najwyższą stawkę. W ramach aukcji istnieje również możliwość określenia ceny minimalnej, za którą sprzedający gotowy jest spieniężyć oferowany towar.

Dodatkowo, istnieją również aukcje z opcją zakupu natychmiastowego. Sprzedający wyznacza cenę, za którą klient może nabyć produkt w dowolnym czasie bez czekania na zakończenie aukcji. Udogodnieniem dla dystrybutorów, którzy mają do zaoferowania dużą liczbę takich samych przedmiotów, stanowią aukcje wieloprzedmiotowe. Zarówno z aukcji z możliwością sprzedaży wielu identycznych przedmiotów, jak i aukcji z opcją „kup teraz” z reguły korzystają firmy internetowe, pragnące dotrzeć do szerokiego grona nabywców.

Polska jest krajem, w którym zauważa się wyjątkowo wielki stopień zainteresowania formami sprzedaży różnego rodzaju produktów drogą internetową. Zjawisko ciągłego zwielokrotniania się liczby e-sklepów cieszy konsumentów, dla których sprawunki internetowe coraz częściej zastępują zakupy w tradycyjnych sklepach.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena