W zarządzaniu projektem występują trudne do pogodzenia ograniczenia: zakres, jakość, harmonogram, budżet, zasoby rynku, ryzyka. Związek pomiędzy tymi czynnikami charakteryzuje to, że zmiana któregokolwiek z nich wpływa na pozostałe. W oparciu o stopniowe doprecyzowywanie i ulepszanie w/w elementów powstaje plan zarządzania projektem budowy salonu motocyklowego. Plan działania powinien zawierać znane fazy: inicjacja, planowanie, realizacja, monitoring, zakończenie.
Należy pamiętać, że obrót nowoczesnymi skuterami, motocyklami i pojazdami atv z jednej strony wymaga spełnienia wielu importerskich standardów technicznych, które będą nam narzucone, a z drugiej optymalizacji procesów wewnętrznych idących w kierunku rentowności całego przedsięwzięcia.
Chciałbym w przybliżyć zainteresowanym tą problematykę w oparciu o doświadczenie wyniesione z powstałych projektów budowy nowych salonów. Inwestycja rodzi następujące dodatkowe problemy do rozwiązania:
- implementacja projektu w środowisko motocyklistów
- problemy z niedoszacowaniem kosztów, związanych ze specyfiką standardów marek
- motywowanie pracowników poprzez zadowolenie z pracy, rozwój i gratyfikacje finansowe
- sezonowość sprzedaży produktów i usług
- rywalizacjia o klienta z "biznesem garażowym" , utrata częsci marży handlowej
Innym problemem potencjalnego inwestora jest gruntowne badanie lokalnego rynku motocyklowego dla opracowania, realnego biznes-planu działalności. Kolejne wyzwanie niesie rynek dostawców. Nie odnajdziemy tutaj wspólnych standardów obsługi pojedyńczego dealera. Nowy multibreandowy salon i serwis narażony jest zatem na zakup nietrafionego oprogramowania i infrastruktury sprzedażowej, której przydatność określi już po uruchomieniu przedsięwzięcia. Codzienna praca przy użyciu wielu programów komputerowych i form komunikacji z importerami jest uciążliwa dla pracowników i kosztowna dla firmy. To samo dotyczy serwisu pojazdów, bez którego nie może istnieć nowoczesny salon motocyklowy.
Pozdrawiam Wojciech Sławiński