Jak skutecznie wypromować stronę internetową firmy?
Zastanawiając się nad promocją naszej strony internetowej szukamy szeregu różnych nie metod reklamy. W czasach, gdy o każdego klienta, czy użytkownika musimy walczyć z nieprzebraną ilością konkurencyjnych stron firmowych i niezależnych portali internetowych, które wyrastają, jak grzyby po deszczu, wybór odpowiedniej formy reklamy może stać się prawdziwym wyzwaniem dla osób, które dopiero zaczynają swą przygodę z marketingiem w Internecie.
Poniżej postaram się przekazać kilka własnych spostrzeżeń i rad dla świeżo upieczonych e-biznesmenów. Mam nadzieje, że choć w małej części pozwoli to Wam uniknąć podstawowych błędów popełnianych na starcie.
Content
Zanim postanowimy zbudować swoją wymarzoną stronę internetową musimy zadbać o jej prawidłową optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jak powszechnie wiadomo, światem on-line rządzi Google, tak więc jest to czynność wręcz konieczna, jeśli chcemy zaistnieć w wirtualnym świecie. Budowę strony lub optymalizację już istniejącej należy zlecić odpowiedzialnej firmie lub osobie. Najważniejszą częścią witryny z punktu widzenia wyszukiwarki jest jej treść.
Treść to fundament Internetu! Dzięki treści możemy odbierać i przekazywać interesujące nas informacje, a także wyszukiwać filmy i obrazy, które są opisywane za pomocą „tagów”.
Banery
W ostatnich latach znacznie spadła skuteczność reklamy graficznej (banerowej). Nachalność i przyświecająca jej chęć powiększania swoich dochodów za wszelką cenę doprowadziła do awersji użytkownika Internetu na reklamę tego rodzaju. Przebiegłość reklamodawców mająca na celu zmuszenie odbiorcy do oglądania reklam (wyskakujące i niedające się zamknąć reklamy) tak naprawdę przyniosła skutek odwrotny. Zaczęto tworzyć szereg programów, które mają na celu zablokowanie takiej reklamy w naszej przeglądarce (Adblock Plus w przeglądarce Mozilla Fierefox).
Hosting
Gdy już nasza witryna nabierze kształtów i postanowimy podzielić się tym, co stworzyliśmy z milionami internautów wystarczy jedynie wybrać odpowiedni hosting. W Polsce jest kilka wiodących firm które posiadają w swojej ofercie tego rodzaju usługi. Nie polecam natomiast hostingu darmowego, jeśli zależy nam na pozycji i stabilności serwisu.
Stronę już mamy, hosting też, a co z domeną?
Odpowiednia domena to obecnie (moim zdaniem) jeden z największych problemów, z jakim przyszło się borykać nowicjuszom w świecie on-line. Najciekawsze i zarazem najkrótsze (łatwe do zapamiętania) domeny już dawno zostały wykupione. Szukając nazwy dla naszego portalu, spędzamy coraz więcej czasu weryfikując dostępność poszczególnych nazw, które nas interesują.
Oczywiście, zawsze istnieje możliwość odkupienia domeny, ale w tym przypadku należy się liczyć z większymi kosztami. Z punktu widzenia marketingu internetowego, najcenniejsze są domeny związane bezpośrednio z tematem naszej strony internetowej. Ma to wpływ na lepszą pozycję w wyszukiwarkach słowa kluczowego, które zawiera domena.
SEO
Najskuteczniejszą formą reklamy w sieci jest bez wątpienia SEO (Search Engine Optimization), czyli po prostu zwiększanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarkach na żądane słowa kluczowe. Niestety, ta forma reklamy, choć tak skuteczna, ma swoje wady. Największą wadą są wysokie ceny serwowane przez firmy pozycjonerskie i agencje interaktywne. Kolejny problem to dość długi czas oczekiwania na konkretne rezultaty, który w przypadku „trudniejszych” fraz może trwać nawet ponad rok, a uzyskany rezultat jest nietrwały. Należy bardzo ostrożnie dobierać firmę, która wypozycjonuje nam stronę internetową ze względu na to, że proces ten wymaga umiejętności i doświadczenia. Na rynku z roku na rok pojawia się coraz więcej firm tego typu, co mam nadzieję pozytywnie wpłynie na obniżenie cen usług SEO.
AdWords
Możemy również sami zadbać o pozycję naszej strony w wyszukiwarce Google. Ta największa na świecie wyszukiwarka udostępniła swoim użytkownikom proste i tanie narzędzie do promocji stron internetowych nazwane Google AdWords (tzw. linki sponsorowane). Dzięki AdWords każdy z nas może z łatwością zareklamować własny serwis na określone słowa kluczowe. Bardzo dużym plusem tego typu rozwiązania jest niski koszt i odpłatność wyłącznie za uzyskane wyniki (płacimy za kliknięcia).
Social marketing
Popularnym sposobem przyciągnięcia użytkowników na naszą stronę internetową stają się portale o charakterze społecznościowym, takie jak Facebook lub NK. Firmy z rożnych branż tworząc swoje profile gromadzą „fanów”, którzy stają się propagatorami treści i wizji, jakie przedsiębiorstwa chcą przekazać światu. Założenie profilu firmy na portalu społecznościowym nie stanowi dziś żadnego problemu nawet dla osoby, która z internetowych „meandrach” czuje się nieswojo. Niekwestionowanym plusem tego typu działania jest nieodpłatność oraz dziecinnie prosty sposób rejestracji użytkowników. Niestety, jak do tej pory jeszcze nikt nie podjął się zadania, aby w przybliżeniu obliczyć zwrot z tego typu reklamy. Być może, jest jeszcze na to zbyt wcześnie.