Zostałem niedawno zapytany, co sadzę o możliwościach inwestycyjnych w Kwidzynie? Nie chodziło bynajmniej o milionowe inwestycję dużych firm, ale o szanse na założenie własnej firmy, która miałaby możliwości nie tylko przetrwania na rynku, ale i zarabiania konkretnych pieniędzy.

Data dodania: 2010-09-16

Wyświetleń: 2487

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Wiele osób uważa patrząc na lokalny rynek, iż decyzja o założeniu własnej firmy w takim mieście jest swoistym strzałem w kolano. Po co zakładać kolejny sklep skoro ludzie i tak na zakupy wyjadą do innego miasta.

Trzeba jednak pamiętać, że nie wyjeżdżają bez powodu. Kupują gdzie indziej, ponieważ tutaj na miejscu czegoś im brakuje. Jeżeli czegoś brakuje, tzn. iż istnieje nie wykorzystana nisza, a jak wiemy z ekonomi tam gdzie nisza tam i szansa na dobry biznes o ile uda nam się trafić w niezaspokojone potrzeby nabywców. Rynek nie lubi próżni. Tam gdzie czegoś nie ma za chwilę to się pojawi. Wygrają tylko te osoby, które pierwsze dostrzegą szanse.

W Kwidzynie wciąż brakuje wielu rzeczy. Jak choćby dużych sklepów z odzieżą, kawiarni z prawdziwego zdarzenia, markowych salonów. Patrząc na lokalny rynek jest zdania, iż duże szanse na sukces mają tutaj jednostki franczyzowe znanych sieci (franczyza czyli udzielenie licencji na prowadzenie własnej firmy pod marką znanej sieci np. Mc'Donalds, Reserved przyp. red.). Rynek jest już przepełniony małymi sklepikami z odzieżą. Może gdyby choćby cześć takich sklepików "połączyła się" umownie niekoniecznie formalnie i znalazłaby się pod jednym dachem tworząc w ten sposób swego rodzaju wyspecjalizowane centrum handlowe przypuszczam, iż obroty każdego z właścicieli zwiększyłyby się przynajmniej dwukrotnie w zależności od przyjętej strategii firmy.

W dobry sklep trzeba włożyć sporo pieniędzy, jednak tutejszy rynek jest wygłodniały na duże i znane marki. Począwszy od odzieży a na gastronomi kończąc. Patrząc na tutejszych franczyzobiorców radzą sobie oni całkiem nie źle i stosunkowy szybki zwrot z inwestycji jest jak najbardziej realny.



Trzeba natomiast pamiętać, iż rodzaj biznesu, którym chcielibyśmy się zająć powinien być uzależniony od naszych zainteresowań, umiejętności oraz predyspozycji. Ktoś, kogo zainteresowanie tańcem rozpoczyna się i kończy na filmie "Dirty Dancing" nie powinien zakładać szkoły tańca. Oczywiście przy odpowiedniej kadrze byłoby to możliwe, jak choćby w przypadku szkoły Lilla House działającej właśnie na zasadzie franczyzy gdzie nie ma absolutnie żadnych wymogów zainteresowania czy znajomości tańca.

Dlaczego więc upieram się, że taka wiedza jest potrzebna? Otóż najważniejszą kwestią jest, aby rozumieć swój biznes i "czuć go". Najwięksi inwestorzy tacy jak Warren Buffet czy Donald Trump nigdy nie inwestowali swoich pieniędzy w coś, czego nie rozumieli. Ciężko byłoby im zarobić pieniądze na warsztacie stolarskim nie wiedząc, co tam tak naprawdę się dzieje, nie znając procesu od podszewki.

Chciałbym jeszcze jednak przestrzec przed zbyt szybką realizacją pomysłu. Coś nam przychodzi do głowy, jesteśmy pełni entuzjazmu i momentalnie przystępujemy do pracy. Z czasem jednak okazuję się, że ludzie jednak nie chcą naszego produktu... Jak to się kończy łatwo się domyśleć. Nie można odnieść sukcesu nie ryzykując, ale można natomiast te ryzyko ograniczyć. Dwa słowa, które mogą nam bardzo pomóc: badania marketingowe.

Dużo osób je lekceważy, za dużo. Polska jest specyficznym krajem pod kątem takich badań, ponieważ nie zawsze odpowiadamy zgodnie z prawdą. Pewna znana firma statystyczna ze Stanów Zjednoczonych odrzuciła dużą nawet jak na te przedsiębiorstwo ofertę na badania. Uzasadnili to tym, iż nie mogą zepsuć swojej reputacji, ponieważ takie badanie w Polsce są zbyt ryzykowne.

Nie zmienia to jednak faktu, że informację uzyskane dzięki takim badaniom są bardzo przydatne. Jeżeli z większości ankiet/rozmów wynika, iż pomysł naprawdę przypadł ludzią do gustu lub na odwrót nie można tego lekceważyć.

Na zakończenie napomnę tylko, iż pomysł na biznes ma duże znaczenie, ale tak samo duże, jeśli nie większe ma także lokalizacja tego pomysłu. Pokusiłbym się nawet o stwierdzenie, że absolutnie każdy biznes ma szanse na powodzenie o ile zostanie umiejscowiony w odpowiednim miejscu. Inne rzeczy takie jak odpowiednia strategia czy kadra także są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania firmy jednak bez odpowiedniej lokalizacji nie zdziałamy za dużo.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena