Być może nie najprzyjemniejszy, ale bardzo ważny temat, jeśli chodzi o organizację ślubu i wesela. Sporządzenie realistycznego weselnego budżetu ułatwi Wam planowanie oraz pozwoli zachować kontrolę nad wydatkami.

Data dodania: 2009-10-07

Wyświetleń: 437

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zanim rozpoczniecie jego przygotowywanie, musicie podjąć kilka bardzo ważnych decyzji i odpowiedzieć sobie na kluczowe pytania: "Ile pieniędzy planujemy/możemy przeznaczyć na organizację ślubu i wesela?". Jeśli nie macie przeznaczonej określonej sumy, odpowiedzcie sobie na pytanie - "Jak wyobrażamy sobie ten dzień i jakie są nasze związane z nim życzenia?" Biorąc pod uwagę powyższe, budżet weselny sporządzić można na dwa sposoby: zakładając maksymalną przeznaczoną przez Was na organizację ślubu i wesela kwotę, kolejno dopasowywać koszty, tak aby jej nie przekroczyć, lub określić koszt organizacji ślubu i wesela na podstawie tego, jakie są Wasze o nim wyobrażenia.

Musicie określić również sprawy dla Was priorytetowe - to na czym najbardziej Wam zależy oraz te kwestie, w których gotowi jesteście pójść na ustępstwa i ewentualnie z czegoś zrezygnować na rzecz listy priorytetów. Niezależnie od wybranej metody przygotowania budżetu, zanim będziecie w stanie wpisać w tabelkę poszczególne sumy, musicie najpierw zapoznać się z ofertą cenową podwykonawców - ceny usług np. w Warszawie znacząco różnią się od tych w małym miasteczku pod Szczecinem, dlatego musicie zapoznać się z regionalnym rynkiem ofert, w miejscu w którym planujecie organizację ślubu i wesela. Sprawdzając oferty, bierzcie pod uwagę nie tylko cenę, ale także to, co ono zawiera - jeden fotograf w cenie 1500 zł zaproponuje Wam reportaż z całego dnia ślubu, sesję w plenerze i album, drugi za tą samą kwotę zaproponuje jedynie reportaż z dnia ślubu. 

Na budżet weselny składa się pięć głównych kategorii kosztów: menu, stroje ślubne, atrakcje, koszty obsługi ślubu i wesela, dodatki. Jeśli planujecie organizację podróży poślubnej będzie to szósta kategoria kosztów. 

Na menu składają się koszty wynajęcia sali i obsługi wesela, przekąski, napoje (zarówno te bezalkoholowe jak i alkoholowe), owoce, ciasta oraz torty weselne. Jest to zazwyczaj odgórnie ustalana kwota od osoby, jednak w wielu lokalach podana kwota nie obejmuje alkoholi, ciast i owoców. Ceny menu to obecnie kwota od ok. 100 zł do ok. 250 zł od osoby. Zależy ona od wybranego miejsca, rejonu i daty ślubu oraz tego co miałoby się znaleźć na weselnym stole. 

Jeśli chodzi o kategorię stroje ślubne, powinno się w niej znaleźć wszystko co związane z Waszym wyglądem w dniu ślubu. Pamiętajcie aby przy planowaniu kosztów uwzględnić w tej kategorii nie tylko suknię ślubną i garnitur ale także wszelkie dodatki - rękawiczki, ozdoby do włosów, buty, torebkę, welon, diadem, pończochy, podwiązkę, krawat, spinki do mankietów, obrączki, wiązankę, butonierkę a także fryzjera, makijaż, manicure i wizytę u kosmetyczki. Koszt waszych ubiorów i dodatków zależy od tego czy będziecie chcieli zakupić je w salonie czy może uszyć na miarę lub wypożyczyć. Ceny sukien ślubnych zaczynają się już od 800 zł a garniturów od 500zł. 

Atrakcje to kategoria w której uwzględnić należy dodatki do całościowego charakteru ślubu i wesela - wynajęcie pojazdu ślubnego, białe gołębie, pokaz sztucznych ogni, wynajem czekoladowej fontanny, bańki mydlane, wypuszczenie balonów itd. Jest to kategoria od której należy rozpocząć "cięcia budżetowe" w przypadku gdy zabrakło Wam funduszy. Koszt takich atrakcji to nie rzadko kilkaset złotych lub nawet kilka tysięcy złotych. Wiele zależy jednak od Waszej pomysłowości i inwencji. 

Koszty związane z obsługą ślubu i wesela to fotograf, kamerzysta, zespół, DJ, wodzirej, organista, opłaty w Koście i USC, dekoracje, opieka nad dziećmi oraz transport i noclegi dla gości. W tej kategorii macie ogromne możliwości elastycznego ustalenia kosztów. Jest kilka wariantów wynajęcia fotografia i kamerzysty, zespoły muzyczne mają bardzo zróżnicowane ceny, opłaty w Kościele to zazwyczaj "co łaska", dekoracje sali i samochodu będą się pięknie prezentować zarówno za 1500 zł jak i za 2500 zł a nocleg i transport dla gości to grzeczność a nie obowiązek z Waszej strony. 

Na ostatnią kategorię składają się małe ale jakże ważne dodatki: zaproszenia i koszt ich wysyłki, podziękowania dla gości i dla rodziców, winietki, karty menu, kieliszki dla Państwa Młodych, księga gości, nóż i łopatka do ciasta, naklejki na alkohol. Warto zadbać o te rzeczy, bo nie kosztują wiele a tworzą miłą i uroczystą atmosferę. 

W
arto zaznaczyć też, iż koszty ślubu i wesela dzielimy na zmienne i stałe. Zmienne to te, które ulegają zmianie wraz ze zmianą liczby gości - menu i dodatki, niektóre atrakcje oraz transport i noclegi dla gości, a stałe to te które są od niej niezależne - stroje ślubne, koszty obsługi ślubu i wesela oraz atrakcje. Jeśli przekroczycie przeznaczoną na organizację ślubu kwotę, a nie chcecie rezygnować z żadnej zawartej w budżecie kategorii, warto rozważyć zmniejszenie liczby gości - to najprostszy sposób obniżenia kosztów, bez rezygnacji z Waszych ślubnych marzeń. 

Sporządzenie realistycznego budżetu weselnego to pierwszy krok do sprawnej organizacji ślubu i wesela - poświęćcie na niego tyle czasu ile będzie wymagał bez oszczędzania, a to opłaci Wam się przy końcowym rozliczeniu.

Licencja: Creative Commons