Prawne aspekty marketingu w Internecie to temat rzeka. E-mail marketimg to jeden z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania klientów. Z procesem tym nieodłącznie wiąże się pojęcie informacji handlowej oraz spamu.

Data dodania: 2011-10-06

Wyświetleń: 1661

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

CO JEST INFORMACJĄ HANDLOWĄ A CO NIĄ NIE JEST?

Przez informację handlową rozumie się każdą informację, która ma na celu pośrednie lub bezpośrednie promowanie towarów/usług/wizerunku przedsiębiorcy. Z kolei za spam można uznać każdą niezamówioną informację handlową przesłaną drogą mailową.

Obowiązująca w Polsce regulacja antyspamowa zawarta jest w Ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Zgodnie z jej postanowieniami „Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej.”

Oznacza to dokładnie tyle, że nie możesz wysyłać oferty czy to do pojedynczego konsumenta czy też do przedsiębiorstwa jeśli nie otrzymałeś wcześniejszej zgody. Zgoda ta musi być wyraźnie poświadczona poprzez np. zapisanie się do newslettera, wysłanie maila lub zakreślenie odpowiedniego pola na stronie. Wyrażenie zgody na otrzymywanie ofert wyrażone np. podczas rozmowy telefonicznej nie jest wystarczające. W przypadku ewentualnego postępowania z powodu rozsyłania spamu trudno będzie udowodnić, że taka zgoda rzeczywiście została dana (no chyba, że rozmowa była nagrywana).

CO GROZI ZA ROZSYŁANIE SPAMU?

Zgodnie z ustawą jest to wykroczenie ścigane z wniosku prywatnego. Może też zostać uznane za czyn godzący w zbiorowe interesy konsumentów oraz jako działanie w ramach nieuczciwej konkurencji. Kara jaka grozi spamerom to grzywna w wysokości od 5 tys. zł lub kara w wysokości nawet do 10% wielkości obrotu przedsiębiorcy za ubiegły rok.

JAK DZIAŁAĆ ZGODNIE Z PRAWEM?

Najbezpieczniej jest przesłać na adres e-mail odbiorcy zapytanie o możliwość przesłania szczegółów oferty. Można pokrótce napisać czego mniej więcej dotyczy oferta i dać np. link, którego kliknięcie jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na otrzymywanie informacji.

Wiedzcie,że nie wszędzie obowiązuje takie prawo. Przykładowo w USA, Kanadzie czy Chinach funkcjonuje systemu opt-out, gdzie informacje handlowe można wysyłać aż do momentu kiedy adresat wyraźnie się temu nie sprzeciwi. W Polsce, tak jak w innych krajach UE mamy system opt-in, gdzie koniecznie jest otrzymanie zgody na przesłanie informacji handlowej. Zanim więc wyślesz ofertę swojego sklepu czy też produktu pamiętaj by uszanować poczucie prywatności odbiorców i zapytać ich o zgodę. A groźba poniesienia konsekwencji prawnych niech będzie skutecznym antyspamowym zniechęcaczem.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena