Zaprojektowane do transportu morskiego kontenerów statki przewożą obecnie po świecie blisko 90% ładunków niemasowych. Bez spedycji morskiej trudno wyobrazić dziś sobie handel międzynarodowy. Dzięki kontenerowcom artykuły spożywcze, surowce naturalne, elektronika, czy inne specyficzne dla danego obszaru towary można tanio relokować między krajami i kontynentami. Znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie droga lądowa jest niemożliwa, albo zbyt kosztowna. 

Data dodania: 2024-02-14

Wyświetleń: 154

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Przegląd największych statków kontenerowych na świecie

Przyjrzyjmy się bliżej szczytowi listy największych kontenerowców świata, obsługujących transport międzynarodowy. Nietrudno zauważyć, że różnice między poszczególnymi jednostkami nie są znaczne. 

HMM Algeciras 

Ten pływający aktualnie pod banderą Korei kolos to jeden z dwunastu kontenerowców ekologicznych 24 000 TEU (jednostka określająca objętość kontenera o długości 20 stóp). Zbudowany został przez Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering w roku 2020. Może się poszczycić wymiarami długości całkowitej 400 m i szerokości 61 m. Kursuje na trasie Azja - Europa i jak wszystkie kontenerowce z tzw. grupy "Megamax-24" ma możliwość przewozu 24 kontenerów wzdłuż statku w 24 poprzecznych rzędach. 

HMM Oslo 

Zwodowany również w roku 2020 kontenerowiec zbudowany został przez Samsung Heavy Industries. Na dzień dzisiejszy także pływa pod banderą koreańską. Długość 400 m, szerokość 61,5 m i choć minimalnie szerszy niż Algeciras, może zabrać o 172 kontenery mniej. Jego maksymalne zanurzenie wynosi 16,5 m. Przepłynął do 2023 już 165 397 mil morskich

MSC Gulsun

Ten statek kontenerowy jest produktem Samsung Heavy Industries i ruszył w morze 8 lipca 2019 roku. Aktualnie pływa pod banderą Panamy. Ten długi na 400 metrów i szeroki na 62 metry kontenerowiec ma pojemność 23 756 TEU, a w roku swojego wodowania, w porcie Tanjung Pelepas w Malezji pobił rekord przeładunkowy. Na jego pokład załadowano wówczas 19 574 standardowych dwudziestostopowych kontenerów. 

MSC Mina

Jest to kolejny ogromny projekt firmy Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, który opuścił stocznię w 2019 roku. Całkowita długość - 400 m, szerokość - 61 m, pojemność 23 656 TEU. W chwili obecnej pływa pod banderą Panamską. 

CMA CGM Jacques Saadé

Statek ten posiada pojemność 23 000 kontenerów i typowe dla tego kalibru kontenerowca wymiary - 400 m długości, 61 m szerokości i 78 m wysokości. Wyróżnia się jednak tym, że napędzany jest skroplonym gazem ziemnym. Zbudowany został w 2020 roku i obecnie pływa pod banderą francuską. 

Zamykając pierwszą piątkę trudno nie wspomnieć o pozostałych rekordzistach kontenerowego transportu morskiego. Wymieńmy je choć z nazwy:

  • OOCL Hong Kong - 21 413 TEU - do roku 2020 - największy kontenerowiec świata 
  • COSCO Shipping Universe - 21 237 TEU - flagowy okręt Morskiego Szlaku Jedwabnego XXI wieku 
  • CMA CGM Antoine De Saint Exupery - 20  954 TEU - z silnikiem najnowszej generacji zmniejszającym emisję CO2 o 4% i  zużycie paliwa o 25%
  • Madrid Maersk - 20 568 TEU - wodowany w 2017 drugi historycznie kontenerowiec powyżej 20 000 TEU
  • Ever Golden - 20 000 TEU - najwolniejszy na liście dziesięciu największych kontenerowców, rozwija maksymalną prędkość 11,4 węzła

Tym właśnie potężnym maszynom zawdzięczamy dostęp do dóbr produkowanych bądź uprawianych w odległych zakątkach świata. Obsługując transport morski i oceaniczny napędzają światową gospodarkę i przyczyniają się do rozwoju cywilizacji. Wydajny transfer ładunków tymi statkami zapewnia nie tylko ich ogromna pojemność i zaawansowane rozwiązania technologiczne, ale również specjalnie przystosowane do ich obsługi tzw. "huby" - porty logistyczne zapewniające przeładunki maksymalnych ilości w minimalnym czasie. 

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena