Ekologia w biznesie – co oznacza?
Pojęcie zielonego marketingu oznacza działania firmy skupione wokół dbania o środowisko naturalne. Postawa proekologiczna może dotyczyć produktu, opakowania, samej produkcji, rozwiązań stosowanych w budynku firmy czy zwiększania świadomości pracowników. Możemy korzystać z surowców odnawialnych, segregować śmieci, zrezygnować z jednorazowych produktów, zamontować panele fotowoltaiczne. Są firmy, które zapewniają zwrot kosztów, a nawet oferują dodatkowe środki dla pracowników, którzy docierają do pracy w sposób ekologiczny. Na przykład, gdy wybiorą oni spacer, rower lub komunikację miejską zamiast jazdy samochodem.
Warto wiedzieć, że działania proekologiczne firm mogą być jednak pozorne. Zjawisko to nosi nazwę greenwashingu. Niektóre firmy uznają, że bycie eko po prostu się opłaca. Dlatego też w imię zysku kreują wrażenie, że działają dla dobra środowiska. W rzeczywistości naginają prawdę, wprowadzając konsumentów w błąd. Często przytaczanym przykładem są hotele, które pod pozorem troski o środowisko rzadziej wymieniały ręczniki w pokojach. Przekonywały gości, że ich motywacją jest oszczędzanie wody, gdy tak naprawdę ich celem były jedynie oszczędności. Jak widać, szczere intencje w zielonym marketingu są równie ważne.
Zielony marketing przykłady
Co ważne, działania ekologiczne może wdrożyć tak naprawdę każda firma, niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Nawet niewielkie zmiany są dobrym początkiem. Przykładem jest znany producent wyposażenia sklepów, biorący udział w akcji propagującej jazdę na rowerze wśród pracowników. Akcja, trwająca od maja do listopada, miała na celu promocję transportu rowerowego w dużym mieście. Dodatkową motywacją do uczestnictwa w akcji były nagrody rzeczowe i w formie kart podarunkowych. Ważne, by akcje prowadzone były w firmie regularnie. Dlatego to tylko jedna z wielu akcji organizowanych przez wspomnianą firmę. Wśród pozostałych było sadzenie drzew czy ufundowanie nagród dla uczniów z zaprzyjaźnionej szkoły, którzy wzięli udział w eko konkursie.
Wdrożenie zielonego marketingu w firmie nie musi oznaczać skoku na głęboką wodę. Troska o środowisko naturalne może przejawiać się podczas codziennej pracy. To na przykład oszczędzanie energii, właściwa segregacja odpadów, rezygnacja z produktów jednorazowych. Warto rozpowszechniać ideę ekologicznego stylu życia wśród pracowników. Taka postawa wpływa pozytywnie na wizerunek firmy – zarówno w oczach Klientów, obecnych pracowników, jak i kandydatów do pracy.