Czy zastanawialiście się kiedyś jaka jest różnica między przyczepą a naczepą? Czy przyczepa jest rodzajem naczepy, czy może na odwrót? Dziś przytoczymy kilka definicji i postaramy się rozwiać wątpliwości związane z tym zagadnieniem.

Data dodania: 2017-09-12

Wyświetleń: 8031

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jakie są różnice między przyczepą a naczepą?

Przyczepa - definicja

Dokument, który decyduje o dopuszczeniu każdego pojazdu do ruchu to Kodeks Ruchu Drogowego. To w tym dokumencie zawarta jest definicja przyczepy. Według zapisów w Kodeksie Ruchu Drogowego, przyczepa jest pojazdem, który nie posiada własnego silnika, jest ciągnięty przez inny pojazd i tym pojazdem może być samochód osobowy, ciężarowy lub ciągnik siodłowy. W tym dokumencie jest także mowa o naczepie, gdzie okazuje się, że jest ona rodzajem przyczepy.

Naczepa - definicja

Naczepa jest przyczepą, której część spoczywa na pojeździe silnikowym, który ciągnie naczepę, a ta dodatkowo obciąża pojazd ciągnący.

Różnicę pomiędzy przyczepą a naczepą widać już po samym pojeździe ciągnącym. Mianowicie ciągnik siodłowy (jak wskazuje nazwa) jest przystosowany do ciągnięcia naczep ze względu na obecność siodła. Siodło wchodzi pod krawędź naczepy, przejmując jakąś część ciężaru tego pojazdu.

Warto także podkreślić, że do ciągnięcia naczep służą nie tylko ciągniki siodłowe, ale też innego rodzaju pojazdy. Przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie rolę ciągników lżejszych naczep mogą pełnić popularne w USA samochody typu pick-up. Ten rodzaj samochodów jest tam objęty całkiem innym prawem. Duża masa pojazdu, gigantyczna moc silnika oraz tylna oś z podwójnymi kołami - wszystko to sprawia, że pick-upy z łatwości radzą sobie z przewożeniem ładunku nawet kilkutonowego.

Podpinanie naczepy i przyczepy

Przede wszystkim naczepy i przyczepy różnią się od siebie sposobem mocowania do samochodu ciężarowego. W przypadku podpięcia przyczepy, cały proces jest o wiele szybszy, ponieważ musimy tylko trafić dyszlem do odpowiedniego otworu.

Jeśli natomiast chodzi o podpięcie naczepy, proces trwa o wiele dłużej, ponieważ musimy dostosować odpowiedni poziom. W ciągniku siodłowym podczas podpinania naczepy musimy obniżyć tylne zawieszenie, podjechać siodłem pod naczepę. Kolejnym krokiem jest podpięcie przewodów, które łączą instalację elektryczną, układ pneumatyczny i hamulcowy. Na samym końcu powinniśmy podnieść zawieszenie ciągnika oraz podnieść nóżki naczepy.

Okazuje się, że naczepę i przyczepę można od siebie odróżnić. W każdym przypadku należy pamiętać, żeby schować nóżki z naczepy, ponieważ za to niedopatrzenie w niektórych krajach Europy możemy zgarnąć mandat.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena