0
głosów
- +

Jakie są różnice między przyczepą a naczepą?

Autor:

Aktualizacja: 12.09.2017


Kategoria: Motoryzacja / Porady Kierowców


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 2873 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
Jakie są różnice między przyczepą a naczepą?

Czy zastanawialiście się kiedyś jaka jest różnica między przyczepą a naczepą? Czy przyczepa jest rodzajem naczepy, czy może na odwrót? Dziś przytoczymy kilka definicji i postaramy się rozwiać wątpliwości związane z tym zagadnieniem.


Przyczepa - definicja

 

Dokument, który decyduje o dopuszczeniu każdego pojazdu do ruchu to Kodeks Ruchu Drogowego. To w tym dokumencie zawarta jest definicja przyczepy. Według zapisów w Kodeksie Ruchu Drogowego, przyczepa jest pojazdem, który nie posiada własnego silnika, jest ciągnięty przez inny pojazd i tym pojazdem może być samochód osobowy, ciężarowy lub ciągnik siodłowy. W tym dokumencie jest także mowa o naczepie, gdzie okazuje się, że jest ona rodzajem przyczepy.

 

Naczepa - definicja

 

Naczepa jest przyczepą, której część spoczywa na pojeździe silnikowym, który ciągnie naczepę, a ta dodatkowo obciąża pojazd ciągnący.

 

Różnicę pomiędzy przyczepą a naczepą widać już po samym pojeździe ciągnącym. Mianowicie ciągnik siodłowy (jak wskazuje nazwa) jest przystosowany do ciągnięcia naczep ze względu na obecność siodła. Siodło wchodzi pod krawędź naczepy, przejmując jakąś część ciężaru tego pojazdu.

 

Warto także podkreślić, że do ciągnięcia naczep służą nie tylko ciągniki siodłowe, ale też innego rodzaju pojazdy. Przykładem są Stany Zjednoczone, gdzie rolę ciągników lżejszych naczep mogą pełnić popularne w USA samochody typu pick-up. Ten rodzaj samochodów jest tam objęty całkiem innym prawem. Duża masa pojazdu, gigantyczna moc silnika oraz tylna oś z podwójnymi kołami - wszystko to sprawia, że pick-upy z łatwości radzą sobie z przewożeniem ładunku nawet kilkutonowego.

 

Podpinanie naczepy i przyczepy

 

Przede wszystkim naczepy i przyczepy różnią się od siebie sposobem mocowania do samochodu ciężarowego. W przypadku podpięcia przyczepy, cały proces jest o wiele szybszy, ponieważ musimy tylko trafić dyszlem do odpowiedniego otworu.

 

Jeśli natomiast chodzi o podpięcie naczepy, proces trwa o wiele dłużej, ponieważ musimy dostosować odpowiedni poziom. W ciągniku siodłowym podczas podpinania naczepy musimy obniżyć tylne zawieszenie, podjechać siodłem pod naczepę. Kolejnym krokiem jest podpięcie przewodów, które łączą instalację elektryczną, układ pneumatyczny i hamulcowy. Na samym końcu powinniśmy podnieść zawieszenie ciągnika oraz podnieść nóżki naczepy.

 

Okazuje się, że naczepę i przyczepę można od siebie odróżnić. W każdym przypadku należy pamiętać, żeby schować nóżki z naczepy, ponieważ za to niedopatrzenie w niektórych krajach Europy możemy zgarnąć mandat.

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij