Wybór ośrodka szkoleniowego dla kierowców
Wybór odpowiedniego ośrodka jest kluczową sprawą. Nie powinniśmy kierować się ceną kursu, a jakością kształcenia. Aby uchroni się przed wyborem nierzetelnej firmy, warto jest podpytać znajomych, którzy już zdawali kurs albo sprawdzić w KRS. Niepraktyczny kurs to strata pieniędzy i czasu.
Co powinien gwarantować ośrodek szkoleniowy?
Ośrodek szkoleniowy powinien gwarantować zajęcia teoretyczne – niektóre ośrodki tego nie oferują, a zamiast tego proponują samodzielne rozwiązywanie testów w domu. Takie rozwiązanie jest wygodne, lecz podczas zajęć stacjonarnych można uzyskać cenne wskazówki lub wyjaśnienia problematycznych kwestii od szkoleniowca. Zajęcia teoretyczne powinny trwać 45 minut, a praktyczne 60 minut. Ważne jest także, aby wewnętrzny egzamin był wymagający, ponieważ przyszły kierowca musi nabyć gruntową wiedzę. Kierowca uzyskując ocenę pozytywną z mało wymagającego egzaminu będzie stanowił zagrożenie na drodze.
Największe problemy kursantów
Spore problemy sprawiają testy teoretyczne, ponieważ zmieniła się ich formuła. Dotychczas kursanci uczyli się odpowiedzi na pytania na pamięć, co nie jest możliwe obecnie. Najlepiej jest zaznajomić się z przepisami ruchu drogowego. Podstawowym źródłem wiedzy egzaminacyjnej jest ustawa „Prawo o ruchu drogowym”. Należy nauczyć się zastosowania przepisów w praktyce.
Specyfika egzaminu teoretycznego
Egzamin ma formę o wiele bardziej dynamiczną. Polega na wskazaniu poprawnej odpowiedzi na 32 wybranych przez system pytań. Na pierwsze 20 pytań przewidziane jest 35 sekund, a poprawna odpowiedź brzmi „tak” lub „nie”. W pytaniach 21-32 należy w ciągu 50 sekund zaznaczyć poprawną odpowiedź. Przejście do kolejnego pytania dokonywane jest samoczynnie przez program po upływie przeznaczonego czasu lub poprzez wciśnięcie przycisku „następne pytanie”. Poziom trudności zadań egzaminacyjnych oceniany jest w skali 1-3 punktów. Łącznie można uzyskać 74 punkty, a wymagane minimum wynosi 68. Egzamin różni się ilością pytań i czasem na udzielenie odpowiedzi. Aby odpowiednio się do niego przygotować, już wcześniej warto poćwiczyć rozwiązywanie egzaminacyjnych testów. Przykładowe zestawy pytań dostępne są w internecie.
Problemy podczas egzaminu praktycznego
Egzamin praktyczny polega na wykonaniu wskazanych manewrów na placu oraz wyjechaniu pojazdem w miasto. Egzaminator wskazuje kierunek jazdy i wyznacza poszczególne manewry. Większość zdających ma największe problemy przewidywaniem tego, co może się wydarzyć na drodze i tym samym planowania swoich ruchów w kontekście tego jak zachowają się inni uczestnicy ruchu drogowego. Wielu początkującym kierowcom brakuje koordynacji ruchów i podzielności uwagi, szczególnie gdy na drodze jest wiele znaków drogowych. Często kandydat na kierowcę ma dwa podejścia do wykonania pewnych manewrów np. parkowania. Są także sytuacje, w których egzaminator musi natychmiastowo przerwać egzamin, np. wymuszając pierwszeństwo.
Komplikacje na placu manewrowym
Egzaminator przerwie egzamin, jeśli kierowca potrąci lub wywróci pachołek lub tyczkę. Często okazuje się też, że kierowca nie zna obsługi technicznej pojazdu. Na placu manewrowym sprawdza się podstawowe umiejętności przyszłego kierowcy takie jak płynne ruszanie, jazdę do tyłu, jazdę po łuku, podjeżdżanie pod górkę. Jeśli kandydat nie potrafi wykonać najprostszych manewrów na placu manewrowym, jest to sygnał dla egzaminatora, że nie poradzi sobie jeżdżąc w mieście.
Warto dodać, że wszystkie egzaminy na prawo jazdy są nagrywane. Cały egzamin jest zarejestrowany, dlatego też jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, co do efektu końcowego egzaminu, możesz zwrócić się do WORD z prośbą o jego ponowne przeanalizowanie. Kursant ma prawo zdać egzamin praktyczny w czasie 6 miesięcy od uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu teoretycznego.