Jednym z elementów wykorzystywanych przez członków sieci społecznościowych są tzw. awatary, czyli graficzne prezentacje użytkowników grup dyskusyjnych lub forów intenetowych. Naukowcy wykazali jednak, że awatary odgrywają w społecznościach znacznie donioślejszą rolę aniżeli moglibyśmy przypuszczać.
Awatary wykorzystywane przez członków społeczności internetowych mogą się przyczynić do promocji zdrowego stylu życia w obrębie grupy skupiającej się wokół danego zagadnienia. Zdaniem MelissyNapolitano z instytutu zajmującego się przeciwdziałaniem problemom cywilizacyjnym w George Washington University School of Public Health and Health Services awatary wykorzystywane przez członków wirtualnych społeczności przekraczają granice wirtualnego świata.
W pilotażowym badaniu dotyczącym oddziaływania awatarów na członków internetowych społeczności wzięło udział osiem kobiet, którym w trakcie 15 minutowych sesji odbywających się raz w tygodniu prezentowano awatary promujące zdrowy tryb życia. W pierwszej sesji prezentowano uczestniczkom awatary, na których ikona prezentowała niezdrowy sposób odżywiania, aby stworzyć negatywny punkt odniesienia. Kolejne sesje prezentowały natomiast ikony w ruchu, wzmacniające potrzebę zdrowego stylu życia.
Po 4 tygodniach kursu, zaobserwowano, że poddane badaniom kobiety schudły średnio 1,5 kg, co przypomina wyniki uzyskane w trakcie stosowania typowych planów odchudzających nie popartych żadnymi tabletkami odchudzającymi. Zdaniem Melissy Napolitano wyniki badań świadczą o dużym potencjale mediów społecznościowych w walce z plagą otyłości i nadwagi.
Jeśli dalsze badania prowadzone na większej grupie wypadną równie pomyślnie, wówczas może się okazać, że odpowiednio moderowana społeczność globalna może zostać niewielkim kosztem odchudzona o kilka kilogramów.