Nowa regulacja I-Size z lipca 2013 roku dotyczącą bezpieczeństwa fotelików samochodowych w porównaniu z przestarzałymi normami ECE R44.

Data dodania: 2016-01-11

Wyświetleń: 989

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

I-Size vs ECE R44 - żeby lepiej zrozumieć homologacje fotelików

I-Size to nowa regulacja EU dotycząca bezpieczeństwa fotelików samochodowych dla dzieci, której pierwsza faza weszła w życie w lipcu 2013 roku. Od tego momentu 60 krajów, w tym Polska podpisała porozumienie nowego regulaminu ECE R129, który dotyczy fotelików montowanych w samochodach z systemem ISOFIX dla dzieci do 105 cm wzrostu, co według poprzedniej regulacji ECE R44 odpowiada grupie 0+ i 1 (od 0 do 18 kg).

 

5 fundamentalnych zasad, które wprowadziła norma I-Size.

 

  • Klasyfikacja fotelików według wzrostu, a nie jak poprzednio wagi dziecka

  • Foteliki samochodowe tyłem do kierunku jazdy dla dzieci do 15 miesiąca życia

  • Gdy Twój samochód jest na liście I-Size masz 100% pewności, że Twój fotelik samochodowy pasuje do niego bez sprawdzania kompatybilności

  • Mniejsze ryzyko niewłaściwego zastosowania dzięki ISOFIX

  • Obejmuje nowe badania dotyczące zderzenia bocznego

 

Jak było przed I-Size?

 

Przed I-Size obowiązywała norma ECE r 44-04, która okazała się niewystarczająca stąd pojawienie się nowej regulacji.

Przestarzała norma ECE r 44-04 zakładała:

 

  • możliwość przewożenia dzieci do 9 kilogramów przodem do kierunku jazdy.

  • Brak pochylenia się nad kwestią zderzeń bocznych

  • Klasyfikacja fotelików według wagi dziecka

  • Brak wystarczających informacji co do kompatybilności i prawidłowego zamontowania fotelika

 

Konsekwencje stosowania normy ECE r 44-04

 

Tyłem do kierunku jazdy

 

Brak na rynku fotelików dla niemowląt tyłem do kierunku jazdy niestety nie dawał rodzicom możliwości wyboru większego bezpieczeństwa podczas podróży dla swoich dzieci. Przypomnijmy tylko że te najmłodsze w wieku 0-15 miesięcy z racji niezbyt jeszcze wykształconych organów, szczególnie kręgów szyjnych są najbardziej narażone na obrażenia przy zderzeniu czołowym.

Dziś nowa homologacja wymaga od producentów fotelików tworzenia alternatywnych foteli dla dzieci tyłem do kierunku jazdy min. Do 15 miesiąca życia.

 

Ochrona boczna

 

Jak pokazują statystyki dotyczące wypadków w Polsce z roku 2014 przeprowadzone przez Policję

aż 30% wszystkich wypadków na drodze stanowią zderzenia boczne. Podczas zderzeń bocznych aż 16% osób ginie. Wśród wszystkich wypadków drogowych 3210 były z udziałem dzieci w grupie wiekowej 0-14 lat.

Biorąc pod uwagę powyższe statystyki szokiem dla niektórych może okazać się fakt, że stara norma nie obejmowała w swoim zakresie testów ze zderzeniem bocznym w związku z powyższym starsze foteliki nie zawierały ochrony bocznej. Oczywiście I-Size wiele w tym temacie zmieniło.

 

Klasyfikacja fotelików

 

Czy każde dziecko ważące 9 kilogramów ma taki sam wzrost ? Oczywiście że nie. Dzieci są różne, dlatego nie każde dziecko będzie się czuło wygodnie w tym samym foteliku. Stara zasada ECE r 44-04 kwalifikująca foteliki według wagi doprowadziła do sytuacji że mieliśmy sztywne normy klasyfikacji fotelików wrzucające, mówiąc potocznie, dzieci do jednego worka. W konsekwencji oznaczało to problemy przy przesiadce dziecka na inny fotelik ze względu na fakt że nie pasowało ono do warunków fizycznych dziecko przez co pociecha rodziców czuła się w nim niewygodnie.

I-Size bazuje na wzroście dziecka w pozycji stojącej przez co klasyfikacja fotelików dla rodziców jest bardziej czytelna.

 

Instalacja fotelików

 

ECE R 44 04 nie ułatwiało rodzicom poprawnego montażu fotelika. I-Size wprowadziło wiele czynników, które minimalizują niewłaściwe użycie fotelików. I-Size wymaga systemu ISOFIX w samochodzie dzięki czemu mniejsze jest ryzyko popełnienia błędu podczas montażu fotelika. Ponad to w 2014 roku wszedł w życie przepis, który nakazuje wszystkim producentom samochodów sprzedawanych w Europie wyposażać je w złącza ISOFIX. Dzięki temu nowe samochody dopasowane są do wszystkich fotelików bez konieczności sprawdzania kompatybilności.

 

Stanowisko producentów fotelików samochodowych na temat I-Size

 

Wszystkie marki fotelików samochodowych będące liderem w zakresie bezpieczeństwa dla dzieci popierają i z zadowoleniem przyjmują wszystkie nowe standardy, które zwiększają bezpieczeństwo dzieci w samochodzie.

Dodatkowo od momentu wejścia w życie I-Size inżynierowie czołowych marek fotelików pracują nad rozwojem nowych norm bezpieczeństwa w swoich produktach.

 

Foteliki I-Size bezpieczniejsze od R44 ?

 

Zdecydowanie tak! Dlatego też wszystkie marki fotelików samochodowych będące liderem w zakresie bezpieczeństwa dla dzieci popierają i z zadowoleniem przyjmują wszystkie nowe standardy, które zwiększają bezpieczeństwo dzieci w samochodzie.

Dodatkowo od momentu wejścia w życie I-Size inżynierowie czołowych marek fotelików pracują nad rozwojem nowych norm bezpieczeństwa w swoich produktach.

 

Czy mając I-Size trzeba zrezygnować z fotelików R44 ?

 

  • Nie, ponieważ standard ECE R44 z I-Size do około 2018 rok

  • Nie, ponieważ nie ma takiego wymogu prawnego ani obowiązku dla konsumentów

 

Licencja: Creative Commons