Historia dwóch marek, Adidas i Puma, to zaprzeczenie starej prawdy, lub tylko wyjątek potwierdzający regułę, że waśnie rodzinne nie prowadzą do niczego dobrego.

Data dodania: 2015-03-06

Wyświetleń: 861

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Chociaż Adidas i Puma należą do najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, ich niezwykła historia i związek pomiędzy tymi dwoma rywalami nie są w Polsce powszechnie znane. W okresie PRL-u określenie adidasy funkcjonowało w naszym kraju wręcz jako synonim butów sportowych w  ogóle. Obecnie, pomimo że na polskim rynku pojawiło się wiele konkurencyjnych marek, zarówno Adidas jak i Puma nadal cieszą się ogromną popularnością. Jednak nawet ci, którzy od dzieciństwa noszą buty sportowe jednej lub drugiej marki, na ogół nie zdają sobie sprawy, że zostały one stworzone przez dwóch zawzięcie ze sobą rywalizujących braci.

Adolf i Rudolf Dassler, pomimo ogromnej różnicy charakterów, zainteresowań i upodobań początkowo próbowali ze sobą współpracować. W latach dwudziestych ubiegłego stulecia, w  rodzinnej miejscowości Herzogenaurach na północy Niemiec założyli małą fabrykę obuwia. Narastające między nimi konflikty i spory dotyczące właściwie każdej dziedziny, od kierunku rozwoju firmy, przez poglądy polityczne, aż do wyboru żon, doprowadziły w czasie drugiej wojny światowej do wielkiej awantury, po której ich drogi rozeszły się na zawsze. Podobno apogeum konfliktu nastąpiło podczas nalotu aliantów na Herzogenaurach. Wchodzący do schronu wraz z żoną Adolf miał wówczas powiedzieć „Ci dranie znowu tu są”, mając na myśli aliantów. Niestety, przebywający już w schronie Rudolf odebrał to jako uwagę skierowaną do siebie i swojej rodziny.

W rezultacie, w 1948 roku bracia podzielili aktywa firmy i  zbudowali dwie konkurujące ze sobą fabryki po przeciwnych stronach przecinającej miasto rzeki Aurach. Szybko stali się głównymi pracodawcami, a tym samym prawie całe miasto zostało wciągnięte w  rodzinne animozje. Nie ustały one nawet po śmierci braci, którzy zostali pochowani na przeciwległych końcach miejscowego cmentarza, jak najdalej od siebie. Ich zawzięta rywalizacja o dominację na rynku przejawiała się nie tylko w wyścigu we wprowadzaniu nowych technologii produkcji obuwia i odzieży sportowej. Równie zaciekle walczyli o pozyskanie do promocji swoich wyrobów najlepszych sportowców z całego świata.

Podczas finałowego meczu piłkarskich mistrzostw świata w 1970 roku w Meksyku, legendarny Pelé tuż przed pierwszym gwizdkiem sędziego pochylił się, aby zawiązać sznurowadła w swoich Pumach, tym samym kierując na nie wzrok milionów kibiców na całym świecie. Rywale nie pozostali w tyle. Horst Dassler, syn Adolfa, namówił amerykańskiego pływaka Marka Spitza, zdobywcę siedmiu złotych medali podczas olimpiady w  1972 roku w Monachium, aby ten w trakcie ceremonii wręczania nagród machał do tłumu parą Adidasów.

Ani Puma ani Adidas nie należą już do spadkobierców założycieli. Zagorzała walka o udział w rynku trwa jednak nadal, a obie firmy prześcigają się w kampaniach promocyjnych i reklamowych.  Podczas ostatnich mistrzostw świata w piłce nożnej Adidas ubierał między innymi drużyny Niemiec, Argentyny i  Hiszpanii, a wśród zespołów grających w strojach konkurencyjnej Pumy znaleźli się Włosi. W nowym spocie reklamującym linię butów Adidasa Superstar, znaną na rynku od 1969 roku, występuje między innymi David Beckham.

Licencja: Creative Commons