Urządzenie zwane nie tylko potocznie żuraw, mozna krótko interpretować jako dźwignicę o nośnej konstrukcji, która składa się z zarówno z obrotowej ostojnicy jak i połączonego z nią wspornika: stałego (wysięgnicy) lub wychylnego w płaszczyźnie pionowej (wysięgnika); na końcu wysięgnicy bądź wysięgnika znajdują się krążki niosące cięgna wciągarki (hakowej lub chwytakowej) umieszczonej na ostojnicy. Podstawowymi ruchami żurawia są: podnoszenie i opuszczanie nosiwa (ładunku) i jego przemieszczanie po łuku o stałym (wysięgnica) lub zmiennym (wysięgnik) promieniu. Pole obsługiwane przez żurawie może być rozszerzone przez umiejscowienie ostojnicy na konstrukcji w kształcie przejezdnej bramy (żuraw bramowy), na wózku (toczącym się po jezdni, po torach lub po przejezdnej bramie), na samochodzie, pontonie lub statku; żurawie zamontowane na konstrukcji kratowej w kształcie wieży noszą nazwę wieżowych. Współczesne żurawie są w stanie podnieść ciężar maks. ok. 1000 t.
wolne ładunki wolne pojazdy, firmy spedycyjne, transport