Czy mogę przygotować instalację LPG samemu?
Jeżeli posiadasz odpowiednie przygotowanie techniczne możesz wykonać wiele czynności przygotowawczych samemu. Jeśli nie czujesz się jednak na siłach, aby to zrobić, możesz zlecić przygotowanie auta wyspecjalizowanemu warsztatowi.
Dlaczego zimą powstają kłopoty z autami wyposażonymi w instalację gazową?
Wszystkim kłopotom winna jest niska temperatura i zwiększona wilgotność powietrza. Podczas występowania niskich temperatur pojawiają się pewne niedomagania, które przy wyższych temperaturach nie występują lub pojawiają się w niższym stopniu. Problemy z funkcjonowaniem dotyczą szczególnie instalacji elektrycznej, układu zapłonowego i paliwowego.
Instalacja elektryczna – ważny układ dla instalacji gazowej.
Pojemność elektryczna akumulatora maleje proporcjonalnie do obniżania się temperatury powietrza. Napięcie może spaść do takiego poziomu, że rozrusznik nie będzie w stanie uruchomić silnika, w szczególności zimnego. Warunki atmosferyczne występujące jesienią i zimą znacznie przyczyniają się do korodowania nie zabezpieczonych styków elektrycznych. Korozja styków powoduje nie prawidłowe działanie wielu systemów w aucie, w tym instalacji gazowej. Aby mieć pewność, że zimą wszystkie układy występujące w Twoim aucie będą działać prawidłowo, sprawdź wszystkie styki, kostki i ich izolację.
Układ zapłonowy – bezpośrednio odpowiedzialny za pracę auta z instalacją LPG.
Instalacja LPG jest miernikiem sprawności układu zapłonowego. Przy zasilaniu auta gazem LPG wszystkie usterki układu zapłonowego widoczne są znacznie szybciej niż w przypadku zasilania benzyną. Jest to bezpośrednio związane z napięciami generowanymi w układzie zapłonowym podczas zasilania gazem, co wynika ze zwiększonej rezystancji mieszanki gazu i powietrza. Ponadto, wilgoć sprzyja powstawaniu przebić w instalacji, często powstają one nawet przy niewielkim uszkodzeniu izolacji. W nowszych samochodach, podczas nawet najmniejszych problemów z zapłonem, zapisywany jest błąd w sterowniku układu benzynowego.
W przypadku silników wyposażonych w instalację gazową, objawy te nasilają się i może występować zjawisko powrotu płomienia, czyli niekontrolowany zapłon mieszanki gazowo - powietrznej w układzie dolotowym. Zjawisko to było nagminne w silnikach zasilanych instalacją I i II generacji, w których występowały nawet uszkodzenia układu dolotowego. Sekwencyjne instalacje gazowe wyeliminowały jednak te problemy. Warto jednak zainteresować się tego typu problemem nawet w momencie posiadania instalacji IV generacji.
Benzynowy układ zasilania również jest ważny dla instalacji LPG.
Poziom w zbiorniku paliwa powinien być na tyle duży, aby zapewnić prawidłową pracę pompy paliwowej, a przede wszystkim jej chłodzenie i smarowanie. Ważne jest też, aby zimny silnik uruchamiał się prawidłowo. W nowoczesnych silnikach wyposażonych w instalację gazową rozruch odbywa się tylko i wyłącznie przy zasilaniu benzyną.
Utrzymywanie niskiego poziomu benzyny sprzyja kondensacji wody na ściankach zbiornika. Woda w połączeniu z benzyną powoduje kłopoty w rozruchu silnika, a także nieprawidłowości przy pracy na biegu jałowym i na niewielkich obrotach. Zjawisko to powstaje w szczególności w starszych generacjach aut, z instalacją gazową I i II generacji. Wykorzystanie benzyny w autach tego typu uzależnione jest bezpośrednio od kierowcy. Przy wyższych generacjach instalacji gazowych ten problem znika, ponieważ praca na benzynie jest wymuszana przez system. Jeżeli posiadasz starszą instalację gazową zadbaj, aby paliwo nie posiadało wody, dzięki czemu zimą paliwo będzie wysokiej jakości i możliwe będzie bezpieczne użytkowanie samochodu.
Instalacja gazowa w samochodzie.
Niskie temperatury mają również duży wpływ na instalację gazową. W układzie gazowym gromadzą się oleiste nagary, które odkładają się w miejscach, w których przepływa odparowywany gaz. W największych ilościach gromadzą się one w listwie wtryskowej, a także w reduktorze-parowniku. Jeżeli temperatura jest bardzo niska może wystąpić zjawisko tężenia zanieczyszczeń, co zakleja wszystkie elementy, które się z nimi stykają. Efektem tego typu sytuacji jest nieprawidłowa praca instalacji i silnika.
Układ chłodzenia ma wpływ na instalację gazową.
W układzie chłodzenia najważniejszy jest poziom cieczy chłodzącej. Od niej bezpośrednio zależy to, czy silnik będzie chłodzony w prawidłowy sposób, a zbyt niski poziom cieczy może powodować przegrzewanie się niektórych elementów silnika. W samochodach zasilanych gazem LPG poziom cieczy chłodzącej ma bezpośredni wpływ na odparowanie paliwa gazowego w reduktorze – parowniku. Zbyt niski wpływ cieczy chłodzącej może powodować kłopoty z ogrzewaniem reduktora. Przegrzany reduktor może zostać oszroniony i powodować kłopoty w pracy silnika, ponieważ będzie do niego przedostawać się paliwo z drobinami ciekłego gazu. W efekcie świece zapłonowe mogą zostać zalane, a wtryskiwacze uszkodzone.
Problemy nie tylko z autem z LPG.
Problemy w okresie zimowym występują nie tylko w przypadku auta zasilanego gazem LPG. Warto jest przed zimą zadbać o każde auto, aby w okresie jesienno – zimowym nie zawiodło w trakcie eksploatacji. Pamiętaj, że latem wiele nieprawidłowości jest niewidocznych, a zimą mogą się one ujawnić ze zdwojoną siłą i wygenerować koszty.