Obsługa piętra
Podstawową jednostką „porządkową” w hotelu jest piętro. W największych hotelach oczywiście wprowadza się podziały dodatkowe, ale przy przeciętnym hotelu sprząta się właśnie piętrami i to na piętra przelicza się ilość niezbędnego sprzętu, środków oraz ludzi. Obsługa piętra odpowiedzialna jest za utrzymanie czystości w pokojach i częściach wspólnych danego piętra i segmentu w pełnym zakresie. Oznacza to zazwyczaj, że dla każdego piętra przygotowuje się oddzielne wózki hotelowe, oddzielne zestawy środków czystości i sprzątanie przeprowadza się na wszystkich piętrach równocześnie.
Części wspólne
Do obsługi porządkowej części wspólnych wydziela się, zwłaszcza w dużych hotelach z rozbudowanym lobby, odrębną ekipę sprzątającą. Ponieważ właśnie tutaj ruch jest największy i dostaje się najwięcej zabrudzeń z zewnątrz, prace porządkowe w częściach ogólnodostępnych zazwyczaj prowadzone są w systemie ciągłym, co oznacza, że w danym momencie jakiś element części ogólnodostępnej jest właśnie objęty pracami porządkowymi.
Własna ekipa sprzątająca?
Właściciel hotelu zawsze ma do wyboru samodzielne zatrudnienie osób sprzątających oraz wyposażenie hotelu w niezbędny sprzęt i środki czystości albo wynajem firmy zewnętrznej, która zapewnia sama całe wyposażenie techniczne. Oczywiście zastosowanie jednego rozwiązania nie wyklucza równoległego stosowania drugiego. W dużych hotelach popularne jest rozwiązanie polegające na samodzielnym przygotowaniu obsługi porządkowej pięter, gdzie koszt jest relatywnie niski (kilka godzin sprzątania dziennie, brak potrzeby zastosowania choćby maszyn czyszczących) i wynajęciu firmy zewnętrznej do obsługi porządkowej lobby (obsługa ciągła, wymagająca sporych nakładów finansowych oraz dysponowania odpowiednimi środkami technicznymi).
W dużych, prestiżowych hotelach, często właściciel decyduje się na zapewnienie ciągłej obsługi porządkowej we własnym zakresie. Decyduje o tym chęć spełnienia najwyższych kryteriów jakościowych, które najłatwiej jest kontrolować, mogąc bezpośrednio zarządzać pracami porządkowymi. Oczywiście w takiej sytuacji struktura ekipy sprzątającej komplikuje się, ale hotel nie jest zależny od cen dyktowanych przez zewnętrzne firmy.
Tak naprawdę najważniejsze jest jednak to, kto konkretnie będzie sprzątał, a nie jaka będzie forma prawna tych rozwiązań. Ponieważ dla wielu osób sprzątanie jest czynnością błahą, niektórzy skłonni są traktować ten problem po macoszemu. Stworzenie lub wynajęcie profesjonalnej ekipy sprzątającej, złożonej z osób dokładnych, pracowitych i wykonujących szybko powierzone im zadania to dobry sposób na obniżenie kosztów utrzymania hotelu.
Pamiętać też trzeba o tym, że sami goście hotelowi biorą czynny udział w utrzymaniu porządku w hotelu: zapewnienie odpowiedniej ilości właściwie oznakowanych pojemników na śmieci pozwoli oszczędzić pracy obsłudze pięter. Pewne rozwiązania techniczne w kuchniach czy łazienkach pozwalają także na bieżąco wspomagać utrzymanie czystości: automatyczne spłuczki, systemy oczyszczania wody, rozdzielacze tłuszczu. Kultura gości ma duży wpływ na to, jaki ostatecznie będzie koszt utrzymania czystości, więc niezależnie od tego, z której strony chcesz spojrzeć na problem czystego hotelu, i tak musisz dojść do wniosku, że najważniejszy tutaj jest człowiek, a sprzęt i środki to tylko dodatkowe narzędzia.