Wystarczy przejrzeć opłacane przez Was co miesiąc rachunki, by stwierdzić, że suma „drobnych” kosztów funkcjonowania przedsiębiorstwa (ale i gospodarstwa domowego) osiąga poziom, który skłonić powinien do refleksji i szukania możliwych rozwiązań, pozwalających na ich zredukowanie do niezbędnego minimum.
Drukarka - niezbędne wyposażenie każdego biura
Epokę, kiedy używano maszyn do pisania, a faktury wypisywano ręcznie mamy już dawno za sobą. Coraz bardziej popularne są tzw. e-faktury, które otrzymujemy od naszych kontrahentów wprost na firmowe maile. Niezależnie od tego czy to my jesteśmy wystawcą, czy też odbiorcą dokumentu, musi on zostać wydrukowany, by trafić do odpowiedniego segregatora w dziale księgowości. Dlatego w każdym biurze nie może zabraknąć prawidłowo funkcjonującej drukarki. Jej zakup powinien być dobrze przemyślany, a urządzenie dostosowane do istniejących potrzeb. Dlatego przeglądając oferty i parametry techniczne drukarek powinno się zwracać uwagę nie tylko na cenę urządzenia, ale także na koszty codziennej eksploatacji. Bardzo ważne jest, aby materiały eksploatacyjne (tusze, tonery, części zamienne i wiele innych) były atrakcyjne cenowo, a także łatwo dostępne. Obecnie najbardziej popularne na rynku są kolorowe drukarki atramentowe, którymi łatwo można drukować różne dokumenty w dobrej jakości, ale w niewielkich ilościach: pojedyncze strony internetowe, dokumenty tekstowe, czasami prezentacje. Przy zapotrzebowaniu na dużą ilość wydruków, popularne „atramentówki” stają się nieekonomiczne. Dlatego firmy, które drukują więcej i częściej wybierają drukarki laserowe. W biurach są one najbardziej optymalnym rozwiązaniem. Drukarka laserowa drukuje szybko, w dobrej prezentacyjnej jakości. W przypadku drukarek atramentowych największe znaczenie ma tusz, którego koszt zależy od modelu. Pojemniki z tuszem mogą składać się albo z kilku kolorów, albo z jednego. Mogą tworzyć integralną część z głowicą drukującą lub być osobnymi nabojami. Drukarki laserowe w porównaniu z atramentówkami są tańsze w eksploatacji pod warunkiem, że intensywnie je wykorzystujemy. W ich przypadku miesięczna ilość wydruków jest wyższa przy relatywnie niższym zużyciu energii i tonera.
To nie musi być tak drogie
Niezależnie od tego, jaki wariant wybierzemy dla naszej firmy, kosztów eksploatacyjnych nie da się uniknąć. Są one tym wyższe, im więcej wydruków wytwarzamy w naszym przedsiębiorstwie. Nawet jeśli nie uda się ich sprowadzić do poziomu zero, to możemy spróbować ograniczyć je do niezbędnego minimum. Druki reklamowe, należą do najbardziej wymagających pod względem jakości. Przy dużej liczbie drukowanych materiałów koszty ich wytworzenia są niebagatelne. Starajmy się je ograniczać poprzez dobór odpowiednich zamienników oryginalnych tuszy i tonerów. W niektórych przypadkach są one nawet do 70% bardziej wydajne. Na rynku dostępne są także zamienniki o zwiększonej pojemności, które obniżają koszty druku w przeliczeniu na stronę. Tusze XL są tańsze, jakościowo porównywalne z jakością orygniałów i co najważniejsze nie wpływają negatywnie na pracę drukarki (oczywiście pod warunkiem, że korzystamy z zamienników renomowanych marek, np: ONTI, Jet Tec).
Na co jeszcze powinniśmy zwrócić uwagę poszukując oszczędności? Na nasze codzienne nawyki. Często bowiem zapominamy, że możemy drukować po dwóch stronach kartki, albo stosować zadrukowany jednostronnie papier do wtórnego użytku, np. robienia notatek. W przypadku drukarek kolorowych, gdy wydruk nie wymaga użycia barw, powinno stosować się druk w odcieniach szarości. Kiedy nie wymagana jest wysoka jakość drukowanego dokumentu, powinniśmy pamiętać o ustawieniu w drukarce trybu ekonomicznego. Kolejnym punktem na naszej „ekonomicznej” liście są puste kartridże, zużyte kasety laserowe, które można zregenerować samodzielnie lub powierzyć je firmie. Można także odsprzedać je w przeznaczonym, upoważnionym do utylizacji miejscu. Oszczędzamy, ale również działamy pro-ekologicznie.
Jak widać, oszczędności mogą przyjść same, wystarczy w niewielkim stopniu przeorganizować swój sprzęt i przyzwyczajenia.