Działa na pewnym obszarze, co jest dobre w przypadku, gdy prowadzisz firmę działającą lokalnie.
Jak to działa?
Znajdujesz trzech partnerów do przeprowadzenia akcji. Zamawiasz ulotki, dzielisz ich powierzchnię na 4 boksy, jeden boks wykorzystujesz na własna reklamę, a pozostałe trzy odsprzedajesz. Te trzy boksy pokrywają koszt Twojej reklamy i dają Ci jeszcze zysk.
Jak to zrobić?
Po pierwsze, musisz określić Twoją grupę docelową. Odpowiedz więc na pytanie: z jakiego typu klientów masz najwięcej pieniędzy?
Następnie odpowiedz sobie na pytanie: jakich innych usług niż te, które świadczysz potrzebuje twoja grupa docelowa?
Znajdź trzy firmy, które świadczą takie usługi na tym samym terenie, na którym ty działasz.
Na przykład :
grupa docelowa - kobiety w wieku 20 do 40 lat, które dbają o siebie.
Ty - fryzjer.
Partnerzy:
- sklep ze zdrową żywnością
- solarium
- kosmetyczka
Inny przykład.
Grupa docelowa - osoby otyłe.
Ty - trener fitness.
Partnerzy:
- szkoła tańca
- dietetyczka
- sklep ze zdrową żywnością.
Następnie zamów 10000 dwustronnych ulotek formatu A5. Dlaczego aż 10 tys.? Ponieważ dopiero przy takiej ilości koszt druku pozwala na to, by twoja reklama zarobiła sama na siebie i dała Ci jeszcze pewien zysk.
Każdą stronę dzielimy na 2 boksy (góra i dół). W efekcie otrzymasz 4 boksy. Jeden twój – darmowy, pozostałe trzy płatne ale niezwykle tanie więc firmom współpracującym z tobą się to naprawdę opłaci. Z łatwością zbierzesz więc troje zainteresowanych. Tym bardziej, że oszczędzają dodatkowo na kosztach dystrybucji ulotki, bo każdy dostanie 1/4 z 10000 szt. (no chyba, że dystrybucję w całości zlecisz swoim partnerom. Wtedy dzielisz otrzymaną paczkę ulotek na trzy części).
Najłatwiej wyszukasz takich partnerów w internecie, wystukując w Google nazwę usługi, świadczoną przez potencjalnego partnera i miasto jakie ty obsługujesz np. "szkoła tańca Warszawa".
Teraz chwytasz za telefon i dzwonisz, by wstępnie się zorientować czy potencjalny partner jest zainteresowany.
Powiedz mu, że masz do zaoferowania wyjątkowo tanie ulotki oraz pomoc w ich kolportażu. Będzie to szczera prawda, ponieważ nie spotkałem się jeszcze z firmą, która oferowałaby taniej 10000 jednostronnych ulotek A6 (a przecież jeden box ma właśnie taką powierzchnię reklamową). W dodatku z projektem w cenie i pomocą w kolportarzu ulotek.
Możesz taką akcję przeprowadzić, zamawiając ulotki w dowolnej firmie reklamowej. Jednak aby podać Ci konkrety dla przykładu podam wyliczenia (na rok 2013) i warunki wykonania sporządzone przez moją firmę reklamową . Oto one:
Zbierz od tych trzech firm po 330 zł netto + 23% VAT.
Wpłać otrzymane 900 zł netto + 23% VAT, a 90 zł netto zatrzymaj dla siebie jako swoja marżę.
Od każdego zbierz dane do ulotki. Czyli:
- tekst (maksymalnie 700 znaków ze spacjami) sprawdzony przez trzy różne osoby i zaakceptowany mailowo przez właściciela firmy
- logo w wektorach – czyli plik CorelDRAW lub Illustrator
- grafiki lub zdjęcia (możliwie duże)
- telefony i maile właścicieli firm (i twój)
- pełne dane firm.
Żeby uniknąć zamieszania ustalamy, że Ty jesteś pośrednikiem i to Tobie zostanie wystawiona faktura.
Ty odsprzedajesz ulotki dalej i rozdzielasz je wśród swoich partnerów.
Jeśli w PKD nie masz usług reklamowych, dzwonisz do księgowej i ona Ci wszystko załatwia. Na drugi dzień masz już odpowiednie PKD (dodanie wpisu jest teraz darmowe).
Po opracowaniu projektów graficznych każdego boksu i zatwierdzeniu wszystkich do druku, wysyłam projekty do drukarni. Od tego czasu nie ma, możliwości nanoszenia jakichkolwiek poprawek. Paczkę z ulotkami otrzymasz kurierem, po 2. do 4. tygodniach od momentu, w którym wyślę je do druku. Zazwyczaj są to 2 tygodnie, czasem tydzień ale raz czy dwa, było to właśnie 4 tygodnie, dlatego podaję taki termin.
Zwróć proszę uwagę, że mając większą ilość partnerów, możesz za darmo zasypać miasto swoimi ulotkami! Jest to idealne rozwiązanie jeśli działasz lokalnie.
Czy nowe PKD na coś jeszcze Ci się przyda? Sam zobacz.
Jeśli stwierdzisz, że wystarczy Ci reklamy to możesz, swój boks reklamowy odsprzedać jakiejś firmie za 330 zł i zarabiać w ten sposób 420 zł netto (90+330), za jedną przeprowadzoną akcję. Warto?:-)
Jak dystrybuować ulotki?
Dwa podstawowe sposoby rozdawania ulotek.
1. Na ulicy.
Polecam przeczytać artykuł "Jak umiejętnie rozdawać ulotki?" Łatwo go wyszukasz w google (tu linku nie mogę podać).
2. Do skrzynek pocztowych.
Moim zdaniem jest to lepszy sposób, bo unikniesz obdarowywania jednej osoby dwa razy. Wyznacz dzielnice, do obskoczenia dla każdego z partnerów.
Dodam, że możesz zaproponować roznoszenie ulotek osobie, która już to robi (zamiast wręczać jedną, wręczy dwie ulotki a tym samym zarobi więcej w tym samym czasie, nawet gdy będzie to robiła trochę wolniej ). Jest to sposób płatny (chyba, że dasz w zamian coś co Cię nic nie kosztuje), a bezpłatny? Poproś rodzinę oraz przyjaciół o pomoc i przede wszystkim, samemu pobiegaj, zostaw swoje ulotki w firmach, w których bywa Twoja grupa docelowa (lub wymieńcie się plikami ulotek). Zostawiaj je w miejscach, gdzie ludzie się nudzą lub czekają na coś (np.: poczekalnie, dworce, przystanki). Roznosząc osobiście (oraz z rodziną i przyjaciółmi) masz pewność, że żadna partia ulotek, nie wyląduje w śmietniku ani w skupie makulatury, a wszystkie dotrą do potencjalnych klientów.