Optymalizacja strony polega na przebudowie i skróceniu kodu, aby szybciej się wczytywała, jak i umożliwiła osiągnięcie wyższych pozycji poprzez zbilansowanie treści wobec kodu strony. To także odpowiednie nasycenie poszczególnych znaczników i sekcji strony najważniejszymi słowami kluczowymi. Poza optymalizacją strony należy wykonać również szereg żmudnych działań, które nie są związane z ingerencją w kod strony.
Wyszukiwarka Google generuje w Polsce ponad 93% ruchu (według danych z serwisu ranking.pl). Z tego względu zwykle pozycjonowanie jest skupione właśnie na tej wyszukiwarce. Oprócz tego pod uwagę są brane także Bing i Netsprint, z silnika którego korzysta portal WP (Onet od dłuższego czasu korzysta z Google). Każda z wymienionych wyszukiwarek ma ustalony inny algorytm wyszukiwania, co oznacza, że swój ranking opiera na różnych elementach. Niektóre z nich (np. treść na stronie bądź jej tytuł), mają znaczenie w przypadku każdej z nich, więc wysoka pozycja w Google zazwyczaj skutkuje podwyższeniem pozycji w pozostałych wyszukiwarkach. Dlatego też działania będą skupione na Google z uwzględnieniem także uwagi na elementy istotne dla Bing i Netsprint.
Przed rozpoczęciem pozycjonowania należy określić najważniejsze słowa kluczowe, czyli słowa, po których wpisaniu w Google strona internetowa ma się znaleźć na jak najwyższej pozycji. Możliwość uzyskania jak najwyższej pozycji zależy głównie od konkurencji i przykładowo słowo meble dla strony firmy o zasięgu regionalnym, okazuje się być zbyt ogólne - może ono bowiem dotyczyć zarówno mebli łazienkowych, kuchennych, ogrodowych itp. Istotne jest sprecyzowanie słów aby stronę odwiedzały osoby, które są potencjalnymi klientami danej firmy. Należy zatem sprecyzować zarówno rodzaj sprzedawanych mebli, a także lokalizację, chyba że prowadzona jest sprzedaż internetowa.