Zapach, jak się okazuje, jest bardzo istotnym czynnikiem, który może wpłynąć nawet na decyzje zakupowe... nieruchomości. W opublikowanym ostatnio w serwisie lodinews.com artykule na temat wpływu aromaterapii na sprzedaż mieszkań, przedstawiono tezę jakoby olejki eteryczne wytwarzane z roślin (cynamonu, goździków, wanilii, pomarańczy) pomagały agentom nieruchomości w sprzedaży domów i mieszkań. Teza co najmniej odważna, jednak coś w niej jest... Wypowiadający się w artykule agenci nieruchomości zgodnie twierdzą, że naturalne roślinne olejki eteryczne, w przeciwieństwie do syntetycznie wytwarzanych perfum w sprayu, niwelują zbędne pobudzenie czy nawet agresję, wprowadzając osobę, która je wdycha, w stan rozluźnienia. A taki stan właśnie zdecydowanie pomaga w podjęciu decyzji nie tylko zakupowych...
Przyciągnąć klienta
Liczne badania udowadniają, że zapach może zwiększać efektywność pracy, redukować stres czy poprawiać koncentrację. Coraz częściej więc w dużych firmach możemy zauważyć, a raczej poczuć, specyficzną woń, której obecność nie jest przypadkowa. Znawcy aromaterapii potwierdzają, że przyjemny zapach zdecydowanie pozytywnie wpływa zarówno na wydajność pracowników, jak i stosunek klientów do konkretnej firmy.
- W Japonii odkryto, iż rozpylenie w biurach olejku cytrynowego, powoduje zmniejszenie ilości błędów popełnianych przez pracowników obsługujących komputer aż o 54%. Naukowcy z USA dowiedli z kolei, że automaty na monety przyciągają o 45% więcej klientów, jeśli w powietrzu unosi się miły zapach - wyznaje Wiktor Koszycki, specjalista w dziedzinie aromamarketingu.
Według teorii norweskich agentów nieruchomości, takie przyjazne (i przede wszystkim znane) zapachy poprawią nam humory i wprowadzą przyjemną atmosferę do wielu wnętrz. Jak podkreślają, odpowiednia woń może na przykład spowodować, że chętniej wstąpimy do cukierni pachnącej kawą aniżeli tej, w której kawy się nie podaje. Częściej niż do innych sklepów wejdziemy też do perfumerii, mimo, iż nie zamierzamy zrobić tam zakupów...
I chociaż nie ma bezpośrednich dowodów na to, że przyjemne zapachy znacznie zwiększają sumę wydanych pieniędzy, efekty po ich rozpyleniu pokazują, iż konsumenci wolą zostawiać pieniądze tam, gdzie zapach jest przyjemny.