Dzisiaj mało kto wie, że na terenie województwa Wielkopolskiego funkcjonują jeszcze kolejki wąskotorowe, które w przewadze oferują turystyczną przejażdżkę w sezonie letnim od maja do września. Jedną z nich jest Średzka Kolej Powiatowa, chyba jedna z najbardziej zasłużonych kolei nie tylko w Wielkopolsce ale w całym kraju.

Data dodania: 2012-02-23

Wyświetleń: 1441

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Historia tej niebagatelnej ciuchci zaczyna się 110 lat temu w 1902 roku, kiedy to otwarto 45 kilometrowy odcinek ze Środy Wielkopolskiej do Kobylegopola (dziś dzielnica Poznania). Usprawniła wtedy transport towarów z majątków ziemskich do ich odbiorców w szczególności cukrowni „Środa”. Niespełna osiem lat później – w 1910 roku, otwarto linię ze Środy do Zaniemyśla o długości 14 km.

    W latach pięćdziesiątych ubiegłego wieku, pod kierownictwem PKP zmniejszono rozstaw toru z 1000 mm do 750 mm, likwidując przy tym wiele bocznic. W dobie rozkwitu komunikacji drogowej, utrzymanie odcinka ze Środy do Kobylegopola stało się nierentowne dla tego też w roku 1976 podjęto decyzję o likwidacji linii. Codzienny ruch na linii do Zaniemyśla prowadzony był do 2001 roku kiedy to po raz ostatni zamknęły się drzwi zabytkowej parowozowni.

    W 2002 roku średzką ciuchcią zainteresowało się starostwo powiatowe w Środzie Wielkopolskiej które do dzisiaj zorganizowało już prawie 10 kolejkowych sezonów turystycznych.

Dlaczego akurat ta kolejka jest unikalna?

  Ponieważ to właśnie Średzka Kolej Powiatowa od początku aż do dzisiaj używa wyłącznie parowozów do prowadzenia pociągów. To właśnie średzka kolejka dojazdowa była jedną z ostatnich kolei wąskotorowych w Europie wykorzystując parowozy do regularnych pociągów osobowych i towarowych.

Naprawdę warto wybrać się w podróż zabytkową kolejką podziwiając malownicze tereny powiatu Średzkiego. Ciuchcia wąskotorowa nie jeździ już na co dzień tylko w sezonie począwszy od maja do września.

W zależności od pogody Parowóz Px48-1756 zabiera ze sobą specjalne wagoniki turystyczne (z których lepiej poczujemy zapach dymu i lepiej usłyszymy pogwizdywanie parowoziku) bądź tradycyjne zielone wagony z czarnym dachem.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena