Polacy lubią karty płatnicze: płacą nimi za zakupy nawet do 9 razy częściej niż 10 lat temu, a jedna trzecia osób, które używają kart do płacenia deklaruje, że robi tak prawie wszędzie tam, gdzie karty są akceptowane.

Data dodania: 2012-02-02

Wyświetleń: 1586

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

     Według danych z banków, w II kwartale 2011 r. przeprowadzono przy użyciu kart płatniczych 449 mln transakcji (gotówkowych oraz bezgotówkowych) i w porównaniu do poprzedniego kwartału odnotowano zwiększenie się liczby transakcji o 46,7 mln szt. W skali ostatnich dwóch lat odnotowano wzrost o 27,3% i zapewne liczby te nadal będą rosnąć. (źródło: materiały NBP).

     Polacy lubią karty płatnicze: płacą nimi za zakupy nawet do 9 razy częściej niż 10 lat temu, a jedna trzecia osób, które używają kart do płacenia deklaruje, że robi tak prawie wszędzie tam, gdzie karty są akceptowane.

     Na czym polega fenomen plastikowych pieniędzy? Dlaczego klienci tak chętnie i często płacą kartami a coraz więcej firm zaopatruję się w terminal płatniczy?

     Płatność kartą to przede wszystkim wygoda i bezpieczeństwo. I to są główne powody używania plastikowych pieniędzy. Użytkownicy kart są już tak przyzwyczajeni do płacenia karta że rzadko kiedy mają przy sobie gotówkę. Czują się też bezpieczniej nie nosząc przy sobie pieniędzy.

     Tu nasuwa się odpowiedź dlaczego coraz więcej firmy chce akceptować karty płatnicze, trzeba odpowiadać na potrzeby klienta. Klient mogący płacić kartą uzna punkt za bardziej przyjazny i odpowiadający jego wymaganiom co może w przyszłości zapewnić większą ilość zadowolonych klientów.

    Karty płatnicze w Polsce

      Najwięksi wydawcy kart to VISA, MASTERCARD, MAESTRO, American Express oraz, Diners Club.

      Ze względu na sposób rozliczania karty możemy podzielić na karty debetowe, kredytowe, obciążeniowe czy przedpłacone. Natomiast ze względu na budowę rozróżniamy karty wypukłe, z paskiem magnetycznym lub zbliżeniowe.

   Terminale Płatnicze POS

      Terminal Płatniczy POS (z ang. Point Of Sale czyli punkt handlowy) to urządzenie instalowane w punktach handlowo-usługowych. Używane do kontaktu z bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego (acquirer) w sytuacji, gdy klient za nabywany towar chce zapłacić kartą płatniczą.

Terminale możemy podzielić na:

 -  terminale podłączone do linii telefonicznej (telefon stacjonarny)

 -  terminale podłączone do internetu

 -  terminale GPRS - tu rozróżniamy terminale stacjonarne lub przenośne (mobilne)

     Poza obsługą transakcji bezgotówkowych terminal płatniczy wykorzystywany jest również do uzupełniania kont telefonów komórkowych co w chwili obecnej jest wielka alternatywą dla zanikających już dobrze znanych kart zdrapek. Jest to opcjonalna usługa i może przynieść dodatkowe zyski gdyż użytkownicy telefonów musza kupować doładowania do swoich telefonów. Za pomocą terminala POS można także wypłacać pieniądze czy np. zapłacić za rachunki.

     Oczywiście te wszystkie aplikacje umożliwia jedno urządzenie.

   Koszty użytkowania

    Podstawowe opłaty które musimy ponieść to:

     - opłata za dzierżawę terminala płacona raz w miesiącu czyli po prostu miesięczny abonament. W tym momencie opłata ta to kilkadziesiąt zł miesięcznie a uzależniona jest głównie od rodzaju urządzenia jakie chcemy zainstalować.

     - prowizja czyli procent pobierany od wartości transakcji jaka została przeprowadzona na terminalu. Oprocentowanie pobierane od transakcji wynosi w tym momencie od 1,5% do 2%.

       Wysokość dzierżawy oraz oprocentowania jest ustalana dla każdego klienta indywidualnie na podstawie różnych danych takich jak np. rodzaj instalowanego urządzenia, branży działalności, średniej wartości transakcji czy miesięcznego obrotu na terminalu.

       Warto też zainteresować się wyżej opisaną sprzedażą doładowań do telefonów komórkowych. Tu w przeciwieństwie do płatności kartą to operator oddaje nam prowizje za sprzedaż doładowań.

       Należy oczywiście zwrócić uwagę na korzyści płynące z instalacji urządzenia. Punkt taki staję się bardziej przyjazny dla klienta, zyskujemy większe grono klientów którzy na pewno docenią nasze starania w dbaniu o niego. Biorąc pod uwagę fakt że klienci kartowi wydaja więcej zapewnimy naszej firmie wzrost obrotów co może zaowocować większymi zyskami.

       O wielkości zależności kart płatniczych pomiędzy terminalami płatniczymi świadczą chociaż by dane NBP. Mamy coraz więcej kart płatniczych a co za tym idzie przybywa terminali płatniczych w punktach handlowo – usługowych. I nic nie wskazuje aby ta sytuacja uległa zmianie w najbliższych latach.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena