Analiza konkurencji to niezbędny etap jaki musi przejść każdy, kto myśli o założeniu własnego biznesu, bez względu na to czy jest to sklep internetowy czy też firma o innym profilu działalności.

Data dodania: 2011-10-06

Wyświetleń: 1710

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak wiadomo dobry pomysł na biznes to już połowa sukcesu. Dlatego tak ważne jest by nie powielać już wykorzystanych rozwiązań, ewentualnie wprowadzić coś nowego czy poszukać niszy, którą mógłbyś wypełnić.

W przypadku sklepów internetowych sprawa jest o tyle skomplikowana, że już teraz jest ich na prawdę sporo i coraz więcej osób decyduje się na taki właśnie biznes. Nie oznacza to jednak, że rynek nie przyjmie już nowych graczy. Z punktu widzenia klienta sytuacja jest nawet komfortowa, bo jak wiadomo im większa konkurencja tym większa szansa na atrakcyjną ofertę.

JAK PRZEPROWADZIĆ ANALIZĘ KONKURENCJI?

Jesteś w o tyle dobrej sytuacji, że do wykonania kompleksowej analizy możesz wykorzystać całkowicie darmowe narzędzie jakim jest Internet.

Wielkość rynku – określ jak duża jest Twoja konkurencja, ile jest sklepów, które oferują podobny do Twojego asortyment

Nazwa sklepu – sprawdź w jaki sposób sklepy promują swoją markę. Czy używają zwykłych nazw typu Sklep komputerowy czy może używają jakiejś innej nazwy.

Oprogramowanie – sprawdź z jakiego oprogramowania korzystają właściciele innych sklepów i jakie możliwości ono oferuje. Porównaj ze swoim własnym.

Oferta – jeśli wiesz jakie produkty będziesz sprzedawał, sprawdź inne sklepy o podobnym asortymencie, zorientuj się jakie produkty sprzedają i w jakich cenach. Czy oferują jakieś produkty komplementarne, czy oferują promocje i rabaty dla klientów. Zorientuj się jakie formy dostawy i zapłaty oferuje sklep. Im więcej informacji uda Ci się zebrać tym lepiej.

Marketing – sprawdź jakie formy promocji stosuje Twoja konkurencja. Sprawdź czy są widoczni w wyszukiwarce – jeśli tak – będziesz musiał zainwestować w pozycjonowanie aby wyprzedzić ich pozycję. Zorientuj się czy stosują jakieś inne formy reklamy – Google AdWords, banery, czy są obecni w porównywarkach cen itp.

Opinie klientów – odwiedź różne fora internetowe poświęcone e-commerce i sprawdź co na temat Twojej konkurencji mówią klienci- co im się podoba a co nie. Ich opinie są bezcenne – dzięki nim możesz wykorzystać słabe strony konkurencji i wysunąć się na prowadzenie

Najwięcej informacji zdobędziesz jeśli po prostu zrobisz zakupy u swojej konkurencji. Dzięki temu sprawdzisz cały proces obsługi klienta, szczegóły oferty i ilość klientów (zwróć uwagę na numer zamówienia).

Po sprawdzeniu jak wygląda i co ma do zaoferowania Twoja konkurencja zastanów się czy ze swoją ofertą jesteś w stanie czymś się wyróżnić, bez względu na to czy będzie to niższa cena, krótszy czas dostawy, lepszy kontakt ze sprzedawcą itp.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena