Jak wiadomo dobry pomysł na biznes to już połowa sukcesu. Dlatego tak ważne jest by nie powielać już wykorzystanych rozwiązań, ewentualnie wprowadzić coś nowego czy poszukać niszy, którą mógłbyś wypełnić.
W przypadku sklepów internetowych sprawa jest o tyle skomplikowana, że już teraz jest ich na prawdę sporo i coraz więcej osób decyduje się na taki właśnie biznes. Nie oznacza to jednak, że rynek nie przyjmie już nowych graczy. Z punktu widzenia klienta sytuacja jest nawet komfortowa, bo jak wiadomo im większa konkurencja tym większa szansa na atrakcyjną ofertę.
JAK PRZEPROWADZIĆ ANALIZĘ KONKURENCJI?
Jesteś w o tyle dobrej sytuacji, że do wykonania kompleksowej analizy możesz wykorzystać całkowicie darmowe narzędzie jakim jest Internet.
Wielkość rynku – określ jak duża jest Twoja konkurencja, ile jest sklepów, które oferują podobny do Twojego asortyment
Nazwa sklepu – sprawdź w jaki sposób sklepy promują swoją markę. Czy używają zwykłych nazw typu Sklep komputerowy czy może używają jakiejś innej nazwy.
Oprogramowanie – sprawdź z jakiego oprogramowania korzystają właściciele innych sklepów i jakie możliwości ono oferuje. Porównaj ze swoim własnym.
Oferta – jeśli wiesz jakie produkty będziesz sprzedawał, sprawdź inne sklepy o podobnym asortymencie, zorientuj się jakie produkty sprzedają i w jakich cenach. Czy oferują jakieś produkty komplementarne, czy oferują promocje i rabaty dla klientów. Zorientuj się jakie formy dostawy i zapłaty oferuje sklep. Im więcej informacji uda Ci się zebrać tym lepiej.
Marketing – sprawdź jakie formy promocji stosuje Twoja konkurencja. Sprawdź czy są widoczni w wyszukiwarce – jeśli tak – będziesz musiał zainwestować w pozycjonowanie aby wyprzedzić ich pozycję. Zorientuj się czy stosują jakieś inne formy reklamy – Google AdWords, banery, czy są obecni w porównywarkach cen itp.
Opinie klientów – odwiedź różne fora internetowe poświęcone e-commerce i sprawdź co na temat Twojej konkurencji mówią klienci- co im się podoba a co nie. Ich opinie są bezcenne – dzięki nim możesz wykorzystać słabe strony konkurencji i wysunąć się na prowadzenie
Najwięcej informacji zdobędziesz jeśli po prostu zrobisz zakupy u swojej konkurencji. Dzięki temu sprawdzisz cały proces obsługi klienta, szczegóły oferty i ilość klientów (zwróć uwagę na numer zamówienia).
Po sprawdzeniu jak wygląda i co ma do zaoferowania Twoja konkurencja zastanów się czy ze swoją ofertą jesteś w stanie czymś się wyróżnić, bez względu na to czy będzie to niższa cena, krótszy czas dostawy, lepszy kontakt ze sprzedawcą itp.