Leasing to wygodna, szybka i tania forma finansowania, ale zarezerwowana głównie dla firm. Jeśli jednak jesteś przedsiębiorcą ten sposób finansowania inwestycji może okazać się bardzo korzystny.

Data dodania: 2011-08-17

Wyświetleń: 1813

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Słowo leasing pochodzi od angielskiego słowa lease, co znaczy nająć lub wydzierżawić.

Elementy składowe leasingu
Na leasing składają się 3 elementy:
1) Udział własny
2) Raty miesięczne
3) Wykup

Udział własny (zwany też opłatą wstępną, czynszem inicjalnym lub pierwszą ratą leasingu) waha się od 0% do 45% wartości przedmiotu leasingu i jest konieczny do uruchomienia umowy. Jest on jednorazowo zaliczany w koszt uzyskania przychodu firmy, przez co obniża dochód do opodatkowania. Im wyższa opłata wstępna, tym mniejsze raty leasingu.

Na ratę leasingu składa się kapitał plus odsetki, wszystko powiększone o 22% (od 2011r. do końca 2012r. o 23%) podatku VAT. Raty płatne są co miesiąc przez okres trwania umowy. Rata netto leasingu jest kosztem uzyskania przychodu, a VAT podlega odliczeniu. Standardowo umowa może trwać od 2 do 5 lat, ale niektóre firmy oferują leasingi na dłuższy okres czasu. Im dłuższy okres leasingu, tym mniejsza rata.

Po spłaceniu wszystkich rat klient ma przywilej wykupienia przedmiotu leasingu. Wykup wynosi najczęściej 1% ceny przedmiotu leasingu, ale może też być wyższy. Do czasu jego uiszczenia właścicielem przedmiotu jest firma leasingowa. Po jego zapłacie następuje przeniesienie własności na klienta.

Leasing a kredyt

Nominalnie koszty leasingu i kredytu przy tym samym okresie trwania umowy i tej samej wysokości udziału własnego są do siebie zbliżone. Biorąc jednak pod uwagę korzyści podatkowe, leasing może okazać się znacznie tańszy od kredytu. W dodatku można wrzucić w koszty cały przedmiot leasingu już w czasie 40% jego standardowego czasu amortyzacji.

Jest to więc dobre rozwiązanie dla firm, które szukają kosztów. Leasing daje również możliwość jednorazowego zaliczenia dużej części wartości przedmiotu leasingu w koszt poprzez wysoki udział własny. Wygrywają na tym obie strony - klient otrzymuje jednorazowy wysoki koszt i płaci mniejszy podatek, a firma leasingowa ponosi znikome ryzyko mając od początku spłaconą znaczną część kapitału.

Procedura przyznania leasingu jest znacznie szybsza, niż przy kredycie a firma leasingowa wymaga mniej dokumentów.

Inne korzyści

Należą do nich, np możliwość stosowania rat sezonowych dopasowanych do rodzaju działalności, dużego wykupu, czasowego zamrożenia rat. W przypadku firm prowadzących pełną księgowość leasing operacyjny jest zobowiązaniem pozabilansowym - nie uwzględnia się części pozostałej do spłaty w bilansie.

Dokumenty potrzebne do zawarcia umowy

Zestaw dokumentów różni się nieznacznie między firmami leasingowymi, ale najczęściej sprowadza się do przedstawienia:
- dokumentów założycielskich firmy
- dowodów osobistych reprezentantów i ewentualnie współmałżonków
- dokumentów finansowych za cały ubiegły rok oraz najbardziej aktualnych za bieżący rok
- wypełnionego wniosku leasingowego

Licencja: Creative Commons
0 Ocena