Korzystasz z Internetu, Radia i Telewizja? Dowiedz się jaki obowiązek nakłada na Ciebie Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i jak cenny jesteś dla reklamodawców...

Data dodania: 2011-06-30

Wyświetleń: 2169

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Radio, Telewizja i Internet dostarczają nam informacji na temat bieżących wydarzeń politycznych w Polsce i na świecie, informują o wojnach, konfliktach zbrojnych, kataklizmach, ostrzegają przed nadciągającym niebezpieczeństwem. Dla wielu ludzi są także podstawowym źródłem rozrywki, a oglądanie kanałów takich jak Discovery, to nierzadko jedyna okazja do zobaczenia rzeczy i miejsc, do których nigdy nie dotrą w rzeczywistości. Coraz częściej media te stają się narzędziem pracy, zwłaszcza Internet, który umożliwia komunikację i wykonywanie operacji na skalę globalną, bez konieczności wychodzenia z firmowego biura. Wszyscy dobrze wiemy, że w realiach gospodarki rynkowej nie ma nic za darmo, stacje radiowe i telewizyjne muszą kierować się własnym interesem, bo takie są zasady racjonalnego zarządzania.

Zacznijmy od reklamy...


Jesteś cennym odbiorcą reklamy telewizyjnejNie jest tajemnicą, że zarówno radio, telewizja jak i serwisy internetowe zarabiają na reklamach. W zależności od danej stacji stopień komercjalizacji jest różny, różna jest także grupa docelowa, czyli odbiorcy którzy mogą wykazać zainteresowanie promowaną usługą lub produktem i tym samym stać się potencjalnym klientem reklamodawcy. Marketing i statystyka to dziedziny, które nie są w stanie bez siebie funkcjonować, specjaliści jednej branży badają społeczeństwo i dostarczają informacji na podstawie których, ci drudzy mogą konstruować coraz bardziej skuteczne formy reklamy. Biorąc pod uwagę, że z prawie 39 milionów Polaków, tylko milion nie posiada odbiorników telewizyjnych, natomiast pozostali przyznają, że oglądają program telewizyjny przez minimum dwie godziny dziennie, to jest o kogo walczyć! Badania opinii publicznej pokazują także, że większość widzów jest znużona i zniechęcona długimi blokami reklamowymi, zwłaszcza w programach nadawanych przez stacje naziemne i stąd rosnące zainteresowanie ofertą telewizji z Internetem i stacji tematycznych, gdzie czas przeznaczony na działania marketingowe jest znacznie krótszy. Stacje tematyczne i Internet, a więc media pozwalające na zamieszczanie bardziej kontekstowej reklamy, odnotowują w ostatnim czasie największy wzrost wydatków na ten właśnie cel. Polacy przyznają, że są skłonni płacić więcej za dostęp do kanałów, których treści leżą w sferze ich zainteresowań, i gdzie reklamowane produkty mogą faktycznie wpisać się w ich realne potrzeby. Niestety nie oznacza to zwolnienia z obowiązku płacenia abonamentu RTV...

Co wiesz na temat abonamentu RTV?

Jak czytamy na stronie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, „Opłaty abonamentowe pobiera się za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych w celu umożliwienia realizacji misji publicznej przez jednostki publicznej radiofonii i telewizji”. W praktyce oznacza to, że jeśli posiadamy odbiornik radiowy lub telewizyjny, to najdalej 14 dni od zakupu powinniśmy dokonać jego rejestracji w urzędzie pocztowym. Urząd nada nam numer identyfikacyjny, na podstawie którego będziemy dokonywać opłaty abonamentowej, co można robić za pośrednictwem Poczty Polskiej po otrzymaniu blankietów wpłat spersonalizowanych, lub przelewem bankowym na konto.

Kto ma obowiązek płacenia abonamentu RTV?

Czy płacisz abonament RTV?Każdy kto posiada odbiornik radiowy, w tym także odbiornik samochodowy, lub telewizyjny ma ustawowy obowiązek płacenia abonamentu RTV. Nie można tłumaczyć się, że tym, że nie oglądamy państwowej TV i nie słuchamy państwowych stacji radiowych, posiadane dekodery cyfrowe, czy telewizja satelitarna nie stanowią także usprawiedliwienia dla braku opłat za abonament na rzecz KRRiT, tak stanowi prawo. Ciekawostką jest jednak, że ustawa nie nakazuje wnoszenia abonamentu przez osoby posiadające komputer, ponieważ odbiór programów telewizyjnych i radiowych nie jest jego głównym przeznaczeniem. Biorąc jednak pod uwagę dynamiczny rozwój telewizji z Internetem, można się spodziewać zmian w obowiązującym prawie...

Wysokość opłat za abonament RTV

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ustaliła, że w roku 2011 obowiązują następujące stawki abonamentu RTV: 58,75 PLN za odbiornik radiowy oraz 188,30 PLN za odbiornik telewizyjny lub radiowo-telewizyjny, okres rozliczeniowy dla wyżej wymienionych stawek to 12 miesięcy. Wpłat można także dokonywać co miesiąc, dwa, trzy, cztery i sześć miesięcy. Przy czym wysokość miesięcznej raty to 5,35 PLN dla odbiornika radiowego i 17,15 PLN dla radiowo-telewizyjnego.

Osoby fizyczne płacą abonament RTV niezależnie od liczby posiadanych odbiorników, oznacza to, że nawet jeśli mamy w domu dwa radia i trzy telewizory, to płacimy jedną stawkę abonamentu. Inaczej jest w przypadku firm i instytucji, które płacą abonament za każdy posiadany odbiornik! Natomiast szkoły, żłobki, publiczne zakłady opieki zdrowotnej, sanatoria, domy pomocy społecznej płacą jedną opłatę abonamentową niezależnie od liczby odbiorników używanych w budynkach i samochodach do nich przynależących.  

Licencja: Creative Commons
2 Ocena