Powiesz, że to nie do końca prawda, bo możesz wspiąć się na szczyt wysokiej góry lub chociaż na dach lub balkon wysokościowca.
Oczywiście wrażenie wyskości i poszerzony horyzont to już jest jakaś namiastka tego, czego możesz się spodziewać spoglądając z okna samolotu.
Zapytasz pewnie teraz z jakiego samolotu widać więcej i lepiej?
Podróżując samolotem komunikacyjnym (pasażerskim) możesz trafić na kilka typów, które różnią się zasadniczo pod względem możliwości obserwacji świata z lotu ptaka.
Najczęściej trafisz na samolot odrzutowy w układzie dolnopłata. To znaczy, że kabina pasażerska, a tym samym okna położone są powyżej dość szerokich, skośnych skrzydeł. Skrzydła znacznie utrudniają obserwację ziemi, choć blisko kabiny pilotów oraz w jej końcu w pobliżu ogona znajdziesz kilka miejsc pozwalających na dogodną obserwację i wykonanie zdjęć. Popularne na liniach latających do Polski samoloty o takiej konfiguracji to: Boeing 737, 757, 767 lub Airbus A319, A320, A321, a także Embraer 145, 170, 175 i najnowsze 190, 195, Dornier 328, Bombardier Canadair Regional Jet seria CRJxxx.
Na krótszych dystansach można polecieć turbośmigłowym górnopłatem. W tym samolocie kabina jest poniżej skrzydeł i widok przez okno zakłócają tylko silniki podwieszone pod skrzydłami, dlatego środek kadłuba też nie jest najlepszym miejscem do fotografii i obserwacji. Samoloty, na które trafisz najczęściej to ATR 42, 72, SAAB 340, Bombardier Dash 8 (DHC), Fokker 50/60.
Jeśli jednak wybierzesz się na lotnisko aeroklubowe lub prywatne małe lotnisko możesz polecieć samolotem, z którego widok będzie zdecydowanie lepszy. Po pierwsze okno masz tylko dla siebie. Po drugie mniejsza wysokość lotu pozwoli Ci obserwować więcej szczegółów podczas lotu. Po trzecie możesz poprosić, a pilot dostosuje wysokość, by można było wykonać zdjęcie bez używania teleobiektywu lub powiększenia cyfrowego (nie polecam). Tutaj także z górnopłata będzie Ci lepiej obserwować ziemię. Dobrze jeśli drzwi kabiny mają duże przeszklenie jak np. w samolocie ultralekkim Aeroprakt-22, gdzie sięgają prawie Twoich stóp.
Teraz wybieraj sam, zabierz ze sobą aparat, nawet ten amatorski i wykonaj swoje pierwsze zdjęcia z samolotu. W samolotach komunikacyjnych uważaj na szybę i najlepiej ustaw ręczny tryb ustawiania ostrości na nieskończoność, bo inaczej aparat będzie ustawiał automatycznie ostrość na zabrudzoną lub zmrożoną szybę. Natomiast w małym samolocie sportowym lub ultralekkim możesz mieć otwierane okienko lub nawet polecieć bez drzwi. To jest dopiero frajda podczas wykonywania zdjęć, fotografia lotnicza będzie wtedy dużo lepsza.
Warto też wcześniej podejrzeć zdjęcia profesjonalistów, fotografów lotniczych takich jak:
Wojciech Gorgolewski, Janusz Moczulski, Marek Samojeden i wielu innych.
Pomyśl wcześniej jak powinno wyglądać Twoje zdjęcie i jak najlepiej je wykonać. Udanych zdjęć i do miłego.