Infekcja sieci wirusem, wyciek poufnych informacji, czy podmiana strony WWW to problemy niejednego pracodawcy. Większość z powyższych ataków przeprowadzana jest nie przez osoby z zewnątrz, ale właśnie przez pracowników atakowanej firmy. Często atak jest zamierzonym działaniem spowodowanym chęcią zemsty na pracodawcy, jednakże w wielu przypadkach jest to tylko przypadkowe działanie pracownika, nieobeznanego z podstawowymi zasadami bezpiecznej pracy przy komputerze.
Przyczyną ataków może być nieświadomość pracowników, bądź zbytnia ufność obcym ludziom, podającym się za inne osoby.
Inne osoby to socjotechnicy, którzy stosują manipulację i perswazję wobec firm, zwykle w celu uzyskania jakiejś informacji
Socjotechnicy często posługują się przeróżnym formami „wyłudzania” informacji, wpływając na ludzkie emocje czy wzbudzając współczucie. Oto przykładowe ataki:
- Udawanie pracownika tej samej firmy
- Udawanie nowego pracownika proszącego o pomoc
- Udawanie przedstawiciela dostawcy, firmy partnerskiej
- Prośba do recepcjonistki o odebranie i przesłanie faksu dalej
- Wysłanie wirusa w załączniku do poczty
- Używanie wewnętrznej terminologii i żargonu w celu zbudowania zaufania
- Oferowanie nagrody za rejestrację, poprzez wprowadzenie nazwy użytkownika i hasła na stronie internetowej
- Wysłanie darmowego programu do aktualizacji bądź zainstalowania