Niewątpliwie najmniej kłopotliwy jest załadunek paliwa w kotłach na pellet. Tam praktycznie załadunek paliwa może być całkowicie zautomatyzowany.
Zbiornik główny
Pellet w ilościach hurtowych może być transportowany od producenta do odbiorcy w specjalnych cysternach. Rozładunek cystern odbywa się w sposób mechaniczny. Wężem o odpowiedniej średnicy pellet jest pobierany z cysterny i transportowany do miejsca składowania.
Magazyn
Na magazyn należy przeznaczyć pomieszczenie,odpowiednio suche i zabezpieczone przed wilgocią. Magazyn lub silos może być oddalony od kotłowni nawet o kilkadziesiąt metrów.
Przenośniki.
Do transportu paliwa z magazynu albo silosu do zasobnika kotła, lub bezpośrednio do palnika służą przenośniki.
Dostępne są przenośniki pneumatyczne lub pneumatyczno - ślimakowe, które można dopasowywać do indywidualnych potrzeb użytkownika kotła.
Zasobnik przy kotle
Jeżeli kocioł wyposażony jest w zasobnik, to do transportu paliwa służy zwykle podajnik ślimakowy o dł. kilkudziesięciu centymetrów. Podajnik taki powinien być wyposażony w urządzenia zabezpieczające przed zapaleniem się pelletu znajdującego się w zasobniku.
Gdy konieczny jest transport paliwa na większe odległości
Transport paliwa na odległość do ok. 10 metrów może odbywać się przy użyciu podajników ślimakowych. Mogą one pracować pod max kątem 45°. Podajniki te montuje się z modułów o dł. 0,5 mb oraz 1 mb i mogą one podawać paliwo na odległość do 10 mb.
Istnieją również podajniki elastyczne - ślimakowe. Występują one w różnych długościach. Jeżeli transport odbywa się na większe odległości lub na pewną wysokość można zastosować podajniki pneumatyczne lub ślimakowo-pneumatyczne.
Podajniki pneumatyczne
W skład takiego podajnika wchodzi pompa zasysająca paliwo, rury podawcze – w zależności od odległości oraz sonda zasysająca umieszczona w zbiorniku.
Podajniki te wyposażone są w urządzenia zabezpieczające przed zapłonem paliwa w zbiorniku. Dlatego ich praca jest całkowicie bezpieczna.(KM)